Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Santeo
Hej!
Har dykt upp en riktigt fin välutrustad V60 som jag är intresserad av. Den är summum-utrustad, men också specialbyggd (då det är en volvochef som haft den första 1000 milen) med extra utrustning utöver såsom sportchassi (och sänkt från fabrik), och alla möjliga teknikgrejer. Kan tyvärr inte redogöra för all utrustning som finns på den i dagsläget, men den är i väldigt fint skick. Har gått 8000 mil och är årgång 2016.
Motorn är en T5 bifuel på 245 hästar, och här kommer ju kruxet. Det är en gasbil. Tankarna är godkända till 2035.
Bör man titta på annat eller bör man köpa den om man får den till väldigt bra pris?
Det är en släkting som har den i dagsläget och har haft den de sista 7000 milen, så som sagt kan jag få en till ett vad jag tror fördelaktigt pris.
Vad skulle ni sätta för pris på en sån bil?
Diskutera gärna, jag är tacksam för all input.
Är du säker på att gastankarna är godkända ända till 2035!!?? Nu kan jag inte bestämmelserna men har för mig att det var 10år. Ska också besiktigas, är inte det varannat år? Kan också vara väldigt komplicerat att frilägga så man kan inspektera tankarna.
Du bör nog ta reda på vad som gäller exakt för just den bilen du tittar på, så du inte får någon obehaglig överraskning.
Jag är säker, dom är godkända till 2035, finns papper på. Det är 20 år på dom, på äldre tankar var det 15 år. Inga tankar har mig veterligen bara haft 10 år.
Besiktning sker varje år numera, och i denna modell är det inga problem att frilägga golvet om man är två stycken som lyfter bort det innan man åker till besiktningen. Kostar heller inget extra att besikta tankarna om man lyft bort golvet innan.
20 år från den dagen den registreras, stämmer. Bilar som var före 2002 hade 15år(enligt transportstyrelsen).

Ifall bilen är i mycket gott skick & du får ett bra pris ser jag inga problem. Priset däremot kan jag bara jämföra med blocket pris typ. +/-
Du borde ha biogaspriset med i ekvationen, det vill säga vad det kostar att köra bilen. Har aldrig ägt en gasbil, men har känslan av att det har blivit mycket dyrare att köra på gas sedan Putin började härja. Ett kg biogas kostar tydligen ca 31 kronor. Hur många kg drar den per mil (alltså verklig förbrukning, inte det Volvo uppger).
UnleashFusion skrev:20 år från den dagen den registreras, stämmer. Bilar som var före 2002 hade 15år(enligt transportstyrelsen).

Ifall bilen är i mycket gott skick & du får ett bra pris ser jag inga problem. Priset däremot kan jag bara jämföra med blocket pris typ. +/-
Jag får bilen för inbytespriset (10k lägre än inbytespriset) som han fick när han kollade vad han skulle få. Men eftersom det är min pappa
som säljer bilen så ville han vara snäll och ge lite mer rabatt. Och bilen är i väldigt fint skick och extremt väl omhändertagen och servad by the book.
EPR skrev:Du borde ha biogaspriset med i ekvationen, det vill säga vad det kostar att köra bilen. Har aldrig ägt en gasbil, men har känslan av att det har blivit mycket dyrare att köra på gas sedan Putin började härja. Ett kg biogas kostar tydligen ca 31 kronor. Hur många kg drar den per mil (alltså verklig förbrukning, inte det Volvo uppger).
Det har blivit dyrare, främst för att Tyskland inte tyckte att det var okej att Sverige hade skattefritt på gasen och klagade hos EU. Sverige har tyvärr inte överklagat det, men
ska göra på något annat sätt för att försöka att åter få skattefri gas. Här i länet kostar gasen nu ca 27 kr / kg och min pappa som räknar en del på det sa att man behöver komma upp i ca 32 spänn / kilo för att det ska bli samma pris / mil som för bensin ungefär. Men i vissa län är det väldigt dyrt med gas, men där väljer man ju att tanka bensin istället. Så än så länge, även när gasen gått upp, är den billigare än bensin. Men jag kan lika gärna köra på bensin,
den har ju 67 liters bensintank också, så är ju bara att köpa det som är billigast för stunden.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]