NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hersby
Jag har en V50 drive årsmodell 2010.
Det har börjat låta i farter över 80 km/t och oljudet ökar i takt med fartökningen.
Jag misstänkte först ett framhjulslager och har bytt detta, men oljudet kom inte därifrån.
Nu har jag börjat misstänka bak. Det finns dock inte tillstymmelse till vibrationer eller oljud när man snurrar på bakhjulen.
Jag har gjort rent bromsar och belägg. När man snurrar på bakhjulen (skivor låsta med hjulmuttrar och bromsoken demonterade) hörs ett lite tickande ljud. Det hörs lika på båda sidor. Vad kan det vara?
Hjullagren? I så fall båda dåliga samtidigt?
av kvillebäck
Lite dåligt med info om hur långt den gått, men min har snart gått 30000 mil och jag har inte behövt byta lager bak ännu. Jag tror det är något annat om du inte närmat dig dom milen ännu.
Kan vara "klackar" på däcken. Det ger ett snarligt ljud som hjullager.
av Hersby
Tack för svar. Den har gått ca 17 000 mil. Oljudet kom när jag hade vinterdäcken. De var helt nya. De var dock ett lågprisalternativ, men jag kan inte erinra mig att oljudet uppkom i att jag satte på dessa nya däck, utan tror att det började senare
Sommardäcken är premium, men ha gått en hel del. Kan inte erinra mig att sommardäcken lät förra året.
Har inte kunnat känna några kammar på däcken.
av Hersby
Jag uptäckte att ett stabilisatorsstag bak var av (till krängningshämmaren). Nu har jag bytt båda bak och jag inbillar mig att det är lite mindre oljud nu i högre farter.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]