Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
IMG_20230608_114052_edit_698541318906950.jpg
IMG_20230608_114052_edit_698541318906950.jpg (2.65 MiB) Visad 932 gånger
Har nu plockat isär andra sidan bak. Det är ännu värre där, kolven har gått så långt ut så det har dragit loss gummidamasken från oket :-o :-( Tagit bort oket har isär det och försöker få tillbaka damasken, men får nog ge upp. Skulle "stått på mig" i fjor våras när jag ville kolla igenom bromsarma. Splinsen från motorn är inte mycket att hurra för heller :x :-( , väldigt rostigt. Får nog bli som du säger..... Köpt skivor och klossar på www.vpart.se men oken där var "grymt" dyra. Får smsa henne först.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:.... Får smsa henne först.
...och tala om hur dyrt det blir för DIG (Lennart)!! :-D ;-)
... för inte kan man väl ta betalt av sina barn?

Eller lycka till. :-D
Användarvisningsbild
av Derank
Jag brukar ta för vana att byta när det är ca 3mm kvar, var nyss inne med min XC60 på service igen hos Bilbolaget i sundsvall och när jag kollade förra veckan så var det kanske 1mm kvar på inre bak. Idioterna orkar inte kolla det fast det är andra gången de nu åker på att byta gratis åt mig. De lär ju knappast räcka till nästa service.
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:för inte kan man väl ta betalt av sina barn?
Det är inte mitt barn.. Men nästan. Det är min svågers dotter och jag är fadder för henne. Hennes mamma dog plötsligt (hjärnblödning) när hon var 9 år gammal, så vi har lika starka band som jag har med mina döttrar..
Användarvisningsbild
av lennarte
Derank skrev:Jag brukar ta för vana att byta när det är ca 3mm kvar,
Jag byter faktistännu tidigare på mina bilar. Strax under hälften ungefär. Ju mindre belägg där är kvar desto större del av kolven exponeras "för verkligheten". Även risken för att bromsvätskan överhettas (kokar) ökar ju med tunnare "isolerring". Har sparat en "omgång" halvslitna bromsklossar och skivor för framtiden. Ännu vet ingen hur gammal en 740 kan bli :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick skivorna idag, har tydligen beställt "Coated discs" :-o :-o :-o Men det var vad dom hade. Det fanns flera olika fabrikat på ventilerade skivor men bara dessa "solida". Men dessa är väl lika bra som "vanliga" skivor.... Dom är i alla fall monterade nu. Klossarna ska komma i morgon. Och förhoppningsvis även oken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Klossar också monterade och oken är på väg. Var lite strul med restnotering m.m men det löste sig. Så nu är de säkert klart att hon får bilen innan midsommar. Skickas med DB Schenker.
Användarvisningsbild
av lennarte
Enligt spårnings tjänsten på Schenker ska båda bromsoken komma i eftermiddag. Så i morgon får hon tillbaka sin bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
Så, nu är det klart för denna gång. Bytt olja och filter (Biltemas C3 5W30) och friskluft filtret. Bytt bromsvätska, bromsklossar, skivor och ok bak. Justerade in handbromsen med batteriet till gräsklipparen, funkade kanon. Kollade över övriga vätskor och pumpade däcken. Så nu rullar den ett år till 😁😁
Användarvisningsbild
av lennarte
För den nyfikne så kostade bromsdelarna bak strax under 5500 kr. Inte dom allra billigaste, men långt under det dyraste. T.ex skulle AD-Center ha 7200 kr för oken endast.... 😱😱
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]