Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erkke
Hej på er!

Står nu inför valet mellan XC60 och XC90. Och den mest avgörande faktorn är komforten på sämre grusväg. Kommer den här gången inte köpa nytt utan begagnat så utbud och pris är ganska likvärdigt. Vi bor i skogen och åker en hel del grusväg, åker ungefär 6000mil om året varav 30% är grusväg.

Har de senaste åren haft XC60 T6 recharge med enbart momentum samt en del extrautrustning vilket varit helt okej förutom att jag har en del att önska vad gäller sittkomforten i stolarna, men det känns som att inscription borde göra det bekvämare mycket beroende på dynförlängningen. Är i alla fall det bästa jag testat i Volvos nyare bilar så det är ett enkelt val. Sen får man väl se hur skillnaden upplevs i längden.
Luftfjädring eller inte är ett lite svårare val men lutar väl åt det att det är ett plus även på sämre väg?

Den stora frågan är ju helt klart 60 eller 90?
Storleksmässigt skulle vi klara oss med XC60 men lite trångt blir det med hundbur och barnvagn, även om det går, så där vinner helt klart XC90. Nackdelen med storleken är väl smidigheten som XC60 har, men det är väl mest en vana.
Har ni med erfarenhet av båda bilarna några synpunkter på annat än utseende och bränsleförbrukning? Kvalitet?
Och framförallt hur upplever ni skillnaden mellan dom på sämre vägar?
Xc90 är bättre på allt. Luftfjädring är en självklarhet.
Vi har 3 barn med Xc90 och skulle inte vilja ha Xc60 utrymmesmässigt.
V90CC skulle ju vara ett bättre alternativ än Xc60 utrymmesmässigt.
Xc60 är bara en livsstilsbil, inte bra på nåt!
Jag hade också valt XC90 med luftfjädring med TS krav.

Nackdelen är att det blir (betydligt?) dyrare. Dyrare bil, och troligen högre underhållskostnad.

Passar storleken så är XC60 i mitt tycke en bra bil. Så vitt jag kommer ihåg går den inte att få med luftfjädring, så komfort på sämre vägar torde vara sämre.
Malmstroem skrev: fre 09 jun 2023, 10:10 Jag hade också valt XC90 med luftfjädring med TS krav.

Nackdelen är att det blir (betydligt?) dyrare. Dyrare bil, och troligen högre underhållskostnad.

Passar storleken så är XC60 i mitt tycke en bra bil. Så vitt jag kommer ihåg går den inte att få med luftfjädring, så komfort på sämre vägar torde vara sämre.
Går att få XC60 med luftfjädring.

Hade oxå valt XC90.
SundanceKid skrev:Xc90 är bättre på allt. Luftfjädring är en självklarhet.
Jättekonstigt att XC60 är Volvos mest sålda bil då
perhall skrev: lör 10 jun 2023, 09:16
Xc60 är ju absolut ingen dålig bil. Men att den är betydligt billigare gör ju såklart att den säljer mer.
Jag tror och vet att många hade viljat ha en Xc90 istället för Xc60 men som tjänstebil finns ofta inte alternativet och privat är den på tok för dyr, min kostade över 1000k. Många barnfamiljer vill ha större volvo men hamnar kanske med en Ford S-max eller liknande för priset avgör.
Men som sagt Xc60 är ingen dålig bil och skulle funka kanon men du åker garanterat bättre i en Xc90.
Min XC60 kostade 935 så det var ingen prisfråga - men jag gillar inte för stora bilar, XC90 har fin komfort och mycket bättre utrymmen men är ett skepp. Sitter man bara fram och inte lastar ser jag ingen fördel med XC90, långsammare, mer otymplig, tristare på kurvig väg... har luftfjädring i min också.
SundanceKid skrev:
Xc60 är ju absolut ingen dålig bil. Men att den är betydligt billigare gör ju såklart att den säljer mer.
Jag tror och vet att många hade viljat ha en Xc90 istället för Xc60 men som tjänstebil finns ofta inte alternativet och privat är den på tok för dyr, min kostade över 1000k. Många barnfamiljer vill ha större volvo men hamnar kanske med en Ford S-max eller liknande för priset avgör.
Men som sagt Xc60 är ingen dålig bil och skulle funka kanon men du åker garanterat bättre i en Xc90.
Det finns bilar som du åker mycket bättre i än en XC90. :-)
EbbevonVolvo skrev: lör 10 jun 2023, 12:01
SundanceKid skrev:

Det finns bilar som du åker mycket bättre i än en XC90. :-)
Fast nu va ju frågan XC60 vs XC90. Familjen hade hundbur och barnvagn och då ser jag ingen anledning att välja en XC60.
perhall skrev: lör 10 jun 2023, 11:31 Min XC60 kostade 935 så det var ingen prisfråga - men jag gillar inte för stora bilar, XC90 har fin komfort och mycket bättre utrymmen men är ett skepp. Sitter man bara fram och inte lastar ser jag ingen fördel med XC90, långsammare, mer otymplig, tristare på kurvig väg... har luftfjädring i min också.
Ja det är väl runt 200k mellan dessa bara.

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]