- lör 03 jun 2023, 15:33
Skattelättnaden gäller ju bara upp till samma mängd man köpt så säljer man som en dåre kommer ju man lätt överstiga det på årsbasis.
Moderator: Moderatorer
StefanN skrev:Skattelättnaden gäller ju bara upp till samma mängd man köpt så säljer man som en dåre kommer ju man lätt överstiga det på årsbasis.Om du säljer 10kWh under dagen och köper 10kWh under natten så blir det högre andel du köper och ju högre andel du får skattelättnad för. Så det går på ett ut om man "flyttar" förbrukning. :)
StefanN skrev:Jag har ju 75öre överföring + elpris på det jag köper, sen är det ju 60öre + nätnyttan + spotpris på el när jag säljer. Man borde kunna räkna på vad elpriset ska va för att köpa/ sälja?Ah.. glömde nätnyttan. Den är typ 7:50öre/kWh för mig.
StefanN skrev: ↑tis 06 jun 2023, 07:54 230k och ska ge 11 000kWh/år, sen är det ju beroende på vad elpriset är hur lång avskrivning det blir.Tackar för infon. Tänkte mer att om de håller i 20 år så är det ca 1000 kr/månad man kan räkna för anläggningen, eller lite mer om man tar lån på 230.000 så tillkommer ju räntekostnader också.
VolvoB20 skrev:Vad kostade era anläggningar och hur lång avskrivingstid räknar ni med?Ca 150 000kr (ca 110k efter bidrag som var 30% då tror jag). 8,9kW
EbbevonVolvo skrev:Jag fick idag en offert som jag kommer att tacka ja till.Låter som ett rätt bra pris. :)
En välrenommerad lokal firma.
Hyundai solpaneler helsvarta, 29 stycken på 435 watt styck.
Huawei växelriktare förberedd för batteri.
12.62kWp & 11780 kWh
En leverantör med totalansvar.
Pris inklusive allt efter Grönt avdrag 168000 kr.
Räknat på mitt fasta elpris som nu är 145 öre/kW (totalpris inklusive överföring,skatt och moms) blir avskrivningstiden 10 år. Men om 1,5 år så går mitt fastprisavtal ut och då blir mitt elpris betydligt högre, så då blir det nog 7 eller 8 år.
Har sett varianter när man placear celler oc[…]