Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BennyR skrev: mån 15 maj 2023, 10:12 Är inte det där en vanlig grej på V60 från det året? Hade samma på min tidigare men gjorde aldrig något åt det. Har för mig att jag läst trådar om det här på forumet för några år sedan.
Okej men du minns inte vad det rörde sig om då? Skulle gärna vilja identifiera oljudet och kunna bli av med det
Ingen mer som vet? Jag hade en liknande variant av detta fenomenet när jag precis skaffat bilen, men då var det värre. Man bytte då den hydrauliska kudden på höger sida.

Nu är det framförallt (enbart) när den är varm som detta uppstår. Idag var det väldigt tydligt, när jag rullade sakta på uppfarten och stannar till så vibrerar/mullrar det i två sekunder efter den stannat, jag kunde också återskapa det genom att bara stå still och lägga i ettans växel (ej vid back eller trean)

Så fort jag petade i ettan så ”mullrar” det lite.

Måste ju vara något fäste ändå?
Samma fenomen idag. Imorse när bilen var kall kunde jag inte återskapa detta på något vis.

I eftermiddag kör jag bilen varm 30 minuter till barnens förskola- när vi kör hem från förskolan märker jag direkt på parkeringen att det mullrar/vibrerar från motorn/motorrummet. Stannar jag och lägger i neutral - sedan trampar ner kopplingen och lägger i ettan så hör jag detta burrande i en till två sekunder när jag lägger i ettan, kan återskapa det flera gånger.

Måste ju vara något mer motorfäste som spökar eftersom det nu triggas när jag petar i ettan.

Det som dock fortfarande är konstigt är att jag hör ljudet även när jag bara kryper på ettan
Förra året hade de lådan nere för ett helt annat fel (svänghjulet byttes på garanti)

Detta vibrerande/mullrande har funnits innan och efter det ingreppet.

De enda motorfästen som inte bytts är den övre stora kudden på förarsidan - den har dock senaste artikelnummer.

Det undre momentstaget på höger sida har inte heller bytts ut.

Kan fortfarande inte bestämma mig om huruvida det är ett motorfäste - eller om det är typ avgassystemet

Jag tänker att när jag lägger i ettan så ställer sig motorn i annat läge vilket får något annat att skaka.

Återigen - det sker bara när bilen är varm - men alltid när den är varm
bem skrev:Om du lägger i 2:ans växel - samma ljud som när 1:an läggs i?
Nope bara ettan. Och detta är en ny variant av oljudet som jag upptäckte först i helgen. Tidigare har det bara varit att jag hör mullrandet/vibrerandet när jag manövrerar på låg hstighet (tänk parkeringsplats) och om jag låter bilen rulla och stannar den med fotbromsen som mullrar det till i någon sekund.

Men först i helgen hörde jag ljudet också när jag står stilla - lägger den i neutral - släpper kopplingen - trampar ner den - och sedan lägger i ettan. Då hör/känner jag ljudet. För att återskapa måste jag gå till neutral och släppa kopplingen igen.

Och inget av detta märks när den är kall på morgonen (inte kall som i minusgrader utan det räcker att den bara stått över natten som nu på försommaren)

De flesta motorkuddar och stag är bytta:
32298699 (höger kudde) byttes för länge sedan pga ett liknande problem fast det lät då mycket värre.
31480564 (vänster nedre fäste) byttes i felsökningssyfte förra året
31460677 (övre momentstag) är bytt
Det enda som inte är bytt är vänster kudde 32255204 och nedre momentstag höger 32139982

Finns det fler fästen?
Köpte i november 2022 en V60 2019 D3, 6500mil, automat.

Har nyligen börjat höra vad jag tror är en variant på ditt ljud. Detta kom antagligen när det började bli varmare väder, för jag är helt säker på att det inte hördes i höstas/vintras. Hade inne bilen på Liljas för hjulinställning pga snedslitna bakdäck förra veckan och passade på att be teknikern köra en sväng med mig jämte. Påpekade ljudet varpå han säger att alla (D3?) låter så och att det kan vara just temprelaterat.

Hörs bara med motor igång, provade stänga av bilen och rulla i ca 40km/h. Tyst.

I friläge går det med 3-4 väldigt snabba korta gaspådrag provocera fram en rejäl vibration, ungefär som den när man stänger av motorn.

Annars inga vibrationer i vanlig körning.

Och nej, ingen Selektgaranti. Gjorde "tabben" att köpa privat, och hade helt ärligt inte koll på Selekt just då. Men den var så jäkla fin och hade min lista på utrustning. :-)

Ska nog försöka luska lite mer i det, har ju faktiskt ett stetoskop i min servicebil. Sambon pendlar dagligen, så jag slipper ju iaf höra det varje dag.
DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]

Balans ljudsystem

Ingen skillnad på 2025 modellen med mjukvaru[…]

Köpråd V60 Recarge

Det ligger en återkallelse på just tra[…]

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]