Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Som topic lyder. Bilen blir småryckig när det är
Varmt ute. Märks när man har farthållaren i. Och bilen gasar upp till 90 km/h och sedan släpper av.

Förra gången behövdes en kalibrering av turbon när den höll på så här. Men detta blir bara när det
Är över 16-17 grader ute. Ju varmare desto slöare känns även bilen generellt. Någon som varit med om något liknande ?

Egr är bytt och kalibrerad
Turbo är bytt och kalibrerad
Dpf är 3 gram sot i.
Så vitt jag vet är detta bara värmeskölden på avgasgrenröret. Flexröret anslutet till airboxen är lite av ett mysterium för mig eftersom det bokstavligen bara är ett hål i värmeskölden snarare än ett EGR-system.

Det kan vara något för att få lite varmluft mot insugningen, vad resonemanget kan vara för det, men det flexröret borde inte stå för rök i ett normalt fall 192.168.0.1 router login .

Du kan ta bort värmeskölden genom att ta bort de 4~6 10 mm skruvarna och skjuta ut den. Därifrån bör du kunna köra bilen i ett par sekunder eller minuter för att försöka hitta källan till röken. Om du inte kan diagnostisera det så bra, skulle jag råda dig att titta inuti det flexröret för att se inuti om det finns ett hinder där inne som kunde ha fattat eld på grund av värmen.
Nästa elbil från Volvo?

Man kan säkert vänja sig vid detta (elle[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]

Nya ventiltätningar till 1,8 flexi 150 sp&aum[…]

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]