Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1542465
Jag blev förvånad igår när jag läste auto motor sport nr 11 25 maj 2023 och läste ”modelltoppen” för laddhybrider april 2023 resp. jan-april.
Volvo V60 laddhybrid går lite kräftgång. Statistik från vroom, faktisk försäljning (fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar).

Mest sålda laddhybrider april 2023 jämfört med april 2022:
1. XC60, 701 st, +70%
2. Kia Sportage, 277 st, +6%
3. Kia Ceed, 253 st, -38%
4. Ford Kuga, 196 st, +52%
5. V90, 173 st, +90%
6. XC90, 153 st, +248%
7. BMW 530, 137 st, -21%
8. Mercedes C-klass, 128 st, +60%
9. Mercedes GLC, 109 st, -17%
10. Kia Niro, 107 st, -3%
11. Kia Sorento, 102 st, -5%
12. BMW 330, 98 st, -17%
13. Toyota RAV4, 90 st, -23%
14. Porsche Cayenne, 88 st, +203%
15. XC40, 80 st, +5%
16. V60, 72 st, -75%
17. BMW X1, 67 st, -54%
18. Audi A6, 67 st, +347%
19. Mazda CX-60, 63 st, -
20. Mercedes GLE, 63 st, -41%
21. Övriga, 840 st, -42%
TOTAT: 3864 st, -10%

Mest sålda laddhybrider jan-april 2023 jämfört med 2022:
1. XC60, 2052 st, +10%
2. Kia Sportage, 1127 st, +285%
3. Kia Ceed, 959 st, -44%
4. V60, 573 st, -42%
5. V90, 560 st, +1%
6. Ford Kuga, 537 st, -46%
7. BMW 530, 480 st, -15%
8. BMW 330, 480 st, -43%
9. Mazda CX-60, 477 st, -
10. XC90, 431 st, +56%
11. Mercedes C-klass, 422 st, 107%
12. Mercedes GLC, 356 st, -20%
13. Kia Ceed, 339 st, -51%
14. Kia Niro, 335 st, -55%
15. Porsche Cayenne, 273 st, +60%
16. Kia Sorento, 262 st, -49%
17. Audi A6, 250 st, +103%
18. BMW 225, 223 st, -
19. XC40, 220 st, -65%
20. BMW X1, 218 st, -60%
21. Övriga, 3172 st, -50%
TOTALT: 13746 st, -26%
av Lockis
#1542655
bem skrev:Jag blev förvånad igår när jag läste auto motor sport nr 11 25 maj 2023 och läste ”modelltoppen” för laddhybrider april 2023 resp. jan-april.
Volvo V60 laddhybrid går lite kräftgång. Statistik från vroom, faktisk försäljning (fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar).

Mest sålda laddhybrider april 2023 jämfört med april 2022:
1. XC60, 701 st, +70%
2. Kia Sportage, 277 st, +6%
3. Kia Ceed, 253 st, -38%
4. Ford Kuga, 196 st, +52%
5. V90, 173 st, +90%
6. XC90, 153 st, +248%
7. BMW 530, 137 st, -21%
8. Mercedes C-klass, 128 st, +60%
9. Mercedes GLC, 109 st, -17%
10. Kia Niro, 107 st, -3%
11. Kia Sorento, 102 st, -5%
12. BMW 330, 98 st, -17%
13. Toyota RAV4, 90 st, -23%
14. Porsche Cayenne, 88 st, +203%
15. XC40, 80 st, +5%
16. V60, 72 st, -75%
17. BMW X1, 67 st, -54%
18. Audi A6, 67 st, +347%
19. Mazda CX-60, 63 st, -
20. Mercedes GLE, 63 st, -41%
21. Övriga, 840 st, -42%
TOTAT: 3864 st, -10%

Mest sålda laddhybrider jan-april 2023 jämfört med 2022:
1. XC60, 2052 st, +10%
2. Kia Sportage, 1127 st, +285%
3. Kia Ceed, 959 st, -44%
4. V60, 573 st, -42%
5. V90, 560 st, +1%
6. Ford Kuga, 537 st, -46%
7. BMW 530, 480 st, -15%
8. BMW 330, 480 st, -43%
9. Mazda CX-60, 477 st, -
10. XC90, 431 st, +56%
11. Mercedes C-klass, 422 st, 107%
12. Mercedes GLC, 356 st, -20%
13. Kia Ceed, 339 st, -51%
14. Kia Niro, 335 st, -55%
15. Porsche Cayenne, 273 st, +60%
16. Kia Sorento, 262 st, -49%
17. Audi A6, 250 st, +103%
18. BMW 225, 223 st, -
19. XC40, 220 st, -65%
20. BMW X1, 218 st, -60%
21. Övriga, 3172 st, -50%
TOTALT: 13746 st, -26%
V60 går inte kräftgång, men Volvo verkar inte prioritera V60. Det finns en anledning till att V60 har 1.5 års leveranstid idag :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1542661
Lockis skrev: mån 29 maj 2023, 10:58
V60 går inte kräftgång, men Volvo verkar inte prioritera V60. Det finns en anledning till att V60 har 1.5 års leveranstid idag :-)
Så det är de långa leveranstidarna på V60 Recharge som visar falskt i statestiken kanske?
Lite underlig strategi att låta kunder få vänta på en V60 Recharge (laddhybrid) 18-19 månader som det står f.n. på Volvo Cars hemsida, om modellen är hyfsat populär. Volvo Cars verkar av någon anledning ha valt att bygga V60 Recharge i en takt som ger så här långa leveranstider de själva anger på sin hemsida.
Det borde väl finnas ett samband med populära modeller och hur många som tillverkas av dem?
Populära - fler tillverkas eller kommer tillverkas.
Mindre populära - färre tillverkas.
Men det kanske finns modeller som är populära som av nån anledning prioriteras ner så det inte tillverkas så många och som leder till riktigt långa leveranstider?

Hur som enligt statestiken jag hänvisar till tycks försäljningen av V60 Recharge i alla fall under perioden jan-april 2023 jämfört med samma period 2022 ha gått ner med -42%.

Jag försökte hitta för motsvarande perioder nybilsregistreringen på V60 Recharge men jag hitta bara för S/V60 Recharge tillsammans och det nyregistrerades 1458 st under perioden jan-april 2022, under jan-april 2023 nyregistrerades 729 st. Det blir -50% förre nybilsregistreringar av S/V60 Recharge under jan-april 2023 jämfört med motsvarande period 2022. Som sagt detta gäller för både S och V60 Recharge tillsammans, jag vet inte siffrorna på bara V60 Recharge.
Källa: https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar (man väljer i olika dropdown som finns)
av K76
#1542665
bem skrev:Jag blev förvånad igår när jag läste auto motor sport nr 11 25 maj 2023 och läste ”modelltoppen” för laddhybrider april 2023 resp. jan-april.
Volvo V60 laddhybrid går lite kräftgång. Statistik från vroom, faktisk försäljning (fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar).
Vad menas med "fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar"

Har ÅF köpt bilen och säljer vidadre inom 6 månader? Nu är iofs bonusen bortplockad men det låter knassigt. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
av bem
#1542669
K76 skrev: mån 29 maj 2023, 11:46
bem skrev:Jag blev förvånad igår när jag läste auto motor sport nr 11 25 maj 2023 och läste ”modelltoppen” för laddhybrider april 2023 resp. jan-april.
Volvo V60 laddhybrid går lite kräftgång. Statistik från vroom, faktisk försäljning (fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar).
Vad menas med "fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar"

Har ÅF köpt bilen och säljer vidadre inom 6 månader? Nu är iofs bonusen bortplockad men det åter knassigt. Eller tänker jag fel?
Det är som jag förstår det för att skilja från nybilsregistrering som nödvändigtvis inte är sålda bara för de fått en nybilsregistering.
Den statistiken jag hänvisar till kommer från vroom (enl. auto motor sport) och gäller försäljning av bilar (inom sex månader från första registreringsdatum).

För nybilsregistreringar finns annan statistik på https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar
som man kan filtrera fram.
av K76
#1542684
bem skrev:
K76 skrev: mån 29 maj 2023, 11:46
bem skrev:Jag blev förvånad igår när jag läste auto motor sport nr 11 25 maj 2023 och läste ”modelltoppen” för laddhybrider april 2023 resp. jan-april.
Volvo V60 laddhybrid går lite kräftgång. Statistik från vroom, faktisk försäljning (fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar).
Vad menas med "fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar"

Har ÅF köpt bilen och säljer vidadre inom 6 månader? Nu är iofs bonusen bortplockad men det åter knassigt. Eller tänker jag fel?
Det är som jag förstår det för att skilja från nybilsregistrering som nödvändigtvis inte är sålda bara för de fått en nybilsregistering.
Den statistiken jag hänvisar till kommer från vroom (enl. auto motor sport) och gäller försäljning av bilar (inom sex månader från första registreringsdatum).

För nybilsregistreringar finns annan statistik på https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar
som man kan filtrera fram.
Ok då är jag med och det är ju då logiskt att V60 recharge har fallit kraftigt då bilarna har så lång leveranstid att de inte behöver "mellanlanda" hos ÅF i avvaktan på att säljas. Skulle däremot den toltala försälningen sjunka (Inklusive företags/tjänste/leasing/CBV) skjunka vore det indiotiskt attt Volvo att inte göra något år sina katastrofala lev.tider.
av K76
#1542685
K76 skrev:
bem skrev:
K76 skrev: mån 29 maj 2023, 11:46 Vad menas med "fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum, inte nyregistreringar"

Har ÅF köpt bilen och säljer vidadre inom 6 månader? Nu är iofs bonusen bortplockad men det åter knassigt. Eller tänker jag fel?
Det är som jag förstår det för att skilja från nybilsregistrering som nödvändigtvis inte är sålda bara för de fått en nybilsregistering.
Den statistiken jag hänvisar till kommer från vroom (enl. auto motor sport) och gäller försäljning av bilar (inom sex månader från första registreringsdatum).

För nybilsregistreringar finns annan statistik på https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar
som man kan filtrera fram.
Ok då är jag med och det är ju då logiskt att V60 recharge har fallit kraftigt då bilarna har så lång leveranstid att de inte behöver "mellanlanda" hos ÅF i avvaktan på att säljas. Skulle däremot den toltala försälningen sjunka (Inklusive företags/tjänste/leasing/CBV) skjunka vore det indiotiskt attt Volvo att inte göra något år sina katastrofala lev.tider.
Tack för länken, ser att hela segmenetet går ner från ca 91000 bilar till 83000 bilar och att volvo S/V60 tappar marknadsandelar. Tesla har fått effekt på sina prissäkningar och relativt korta lev tider.
av K76
#1542687
K76 skrev:
K76 skrev:
bem skrev:
Det är som jag förstår det för att skilja från nybilsregistrering som nödvändigtvis inte är sålda bara för de fått en nybilsregistering.
Den statistiken jag hänvisar till kommer från vroom (enl. auto motor sport) och gäller försäljning av bilar (inom sex månader från första registreringsdatum).

För nybilsregistreringar finns annan statistik på https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar
som man kan filtrera fram.
Ok då är jag med och det är ju då logiskt att V60 recharge har fallit kraftigt då bilarna har så lång leveranstid att de inte behöver "mellanlanda" hos ÅF i avvaktan på att säljas. Skulle däremot den toltala försälningen sjunka (Inklusive företags/tjänste/leasing/CBV) skjunka vore det indiotiskt attt Volvo att inte göra något år sina katastrofala lev.tider.
Tack för länken, ser att hela segmenetet går ner från ca 91000 bilar till 83000 bilar och att volvo S/V60 tappar marknadsandelar. Tesla har fått effekt på sina prissäkningar och relativt korta lev tider.
Bilagor
Capture99.JPG
Capture99.JPG (132.41 KiB) Visad 661 gånger
av Lövet
#1542691
StefanN skrev:Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att vänta 19 månader på en bil, då går man ju bara till en annan tillverkare.
Som privatperson kan man absolut göra så men företag har ofta bilpolicys att ta hänsyn till. Och andra märken har tyvärr inte mkt kortare leveranstiden på vissa modeller idag. Skräckexemplet är nog Audi Q4, där finns kunder som är inne på år 2 i väntetid. (De kommer dessutom bli gruvligt besvikna eftersom bilen är full av buggar och problem...)
  • 1
  • 293
  • 294
  • 295
  • 296
  • 297
  • 315
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]