Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
När jag hade 240 ansågs det överallt där jag läst att tätningsringen i metall som sitter mellan tråget och oljepluggen alltid behövde bytas vid oljebyte eftersom deformeringen gjorde att den inte passade att sätta dit igen.

Nu har jag insett att jag gjort det på S60:n (-01) varje gång men ser nu att inte ens Haynes säger att det är nödvändigt. Vad har förändrats? Är det mer läcksäkert nu eller blir inte ringen lika deformerad?
av Per L
Vill man vara säker på att det skall bli tätt byter man den varje gång.
Är man beredd att det kan läcka någon enstaka gång kan man använda den gamla. Jag brukar se till att den är vänd på samma sätt som den satt när man skruvade bort oljepluggen.

Själv byter jag väldigt sällan. Jag kan återanvända den 10-20 gånger utan att få några problem. Skulle det "fukta" efter ett oljebyte drar jag bara åt den litet hårdare så brukar det bli tätt och så vet jag att jag skall byta till en ny nästa gång.
av SAM
Ny packning och momentdragning är enda alternativet för mig.
Riskera att behöva upp med bilen på lyften igen och bort med plåten för att spara 2 riksdaler?
Lycka till!
Sam
Aluminiumbrickor SKA bytas varje gång och de kostar typ 2-3kr st hos trodo mfl. Snacka dumsnålt att inte byta.
Kopparbrickor kan du glödga så många gånger du vill i princip. Till slut ger väl den också upp men det tar betydligt fler gånger än aluminiumbrickan.
panth0n skrev: tor 25 maj 2023, 17:30 Aluminiumbrickor SKA bytas varje gång och de kostar typ 2-3kr st hos trodo mfl.
Jag har alltid köpt dem på Volvo, de har kostat några kronor förut.. Men det här är ju löjligt :-/
Jag får nog köpa på mig ett gäng nästa gång jag handlar hos trodo :-)
Och överväga att byta märke när V70:n är slut, reservdelspriserna börjar bli helt galna. För att inte tala om verkstadsjobb..
packning.jpg
packning.jpg (54.4 KiB) Visad 858 gånger
Erik Å skrev: tor 25 maj 2023, 20:35 Jag har alltid köpt dem på Volvo, de har kostat några kronor förut.. Men det här är ju löjligt :-/
Jag får nog köpa på mig ett gäng nästa gång jag handlar hos trodo :-)
Och överväga att byta märke när V70:n är slut, reservdelspriserna börjar bli helt galna. För att inte tala om verkstadsjobb..
Ja, jag minns den tiden när 740/940-delar fanns till OK pris hos Volvo. Oljefilter, kamremmar, löphjul, t.om bromsar var sjysst pris på!
Vill minnas det vart nångång kring -05/06 de stack iväg i pris. V70 har jag aldrig handlat delar till från volvo mer än typ några special-oringar, men Volvo är nog ruskigt dyra..

Numera finns delarna dock billigt hos trodo, folkraceshoppen m.fl.

V70 finns det ju gott om, om din nu skulle gå i graven. Sällan de gör det om man sköter dem :-D

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]