Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Helgonet67
Tack för alla svar!!! :-)

Har märkt att 944 ligger högre i pris än en motsvarande S70. Vill alltså ha en limousine och inte en kombi (V). Är S70 2.5 144 hk något att sikta på med låga mil och bra skick!?! Helst en mörkgrå met med mörk inredning. Miltal helst under 12K. Ska man kolla efter en manuell eller automat kvarstår dock?
Användarvisningsbild
av bem
Helgonet67 skrev: ons 10 maj 2023, 19:58 Tack för alla svar!!! :-)

Har märkt att 944 ligger högre i pris än en motsvarande S70. Vill alltså ha en limousine och inte en kombi (V).

Är S70 2.5 144 hk något att sikta på med låga mil och bra skick!?! Helst en mörkgrå met med mörk inredning. Miltal helst under 12K.

Ska man kolla efter en manuell eller automat kvarstår dock?
S70 börjar bli till åren och kan nog bli lite klassiker den med en dag. Personligen gillar jag S70 (1997-2000) lite kantiga form, lite tramt formspråk (jag körde V70 1998 och halva främre bilen är ju samma som en S70). Jag gillar formen på S70 och V70 från 1997-2000.

140 hk bensinmotor? Jag hade det i min V70 och det var tillräckligt (tyckte jag då men jag undrar vad jag skulle tycka nu när jag kört i snart 2 år V90 T6 Recharge på totalt 340 hk). GLT med 170 hk är det väl kanske lite mer påkostad men hittar du en fin S70 med 140 hästar kan nog det vara nog så bra.

Tror det är enklare och billigare byta koppling på en med manuell växellåda. Min förra V70 II MY14 brann kopplingen och det kosta 18 tkr att byta. Gissar det är dyrare fixa en slirande automatlåda? Varför det nog är så dyrt byta koppling på vissa Volvo kan vara för att motorn kan behöva sänkas ner (på min V70 MY14 behövdes det). Jag bytte själv koppling på en Volvo 144 en gång i tiden och det var inte jättesvårt men på en sån V70 MY14 de bytte koppling på Volvoverkstad hade jag aldrig klarat eftersom motorn behövde sänkas ner.

Jag gillar egentligen manuell växellåda bäst, har haft det i nästan alla bilar jag haft sen 1979. I min nuvarande V90 MY22 har jag dock automatlåda. Finns ju inte köpa Volvo med manuell växellåda längre såvitt jag vet. Hade en bil en gång (kort tid) där automatlådan paja och som tur var hade jag en försäkring som täckte reparationen som gick på runt 30 tkr (det var rätt många år sen), det var nog då jag sa till mig själv jag helst inte vill ha automatlåda igen. Men nu har jag det, hittills inga problem men jag kör ju mest på elmotorn i min V90 laddhybrid så automatlådan och bensinmotorn är sällan i bruk.

Den Grå metallic minns jag på S/V70 1997-2000. Ja den är snygg. Själv hade jag marinblå metallic på min V70 1998. Den hade mörkgrå tygklädsel och skinnkanter på framstolarnas sittdynor. Snyggt och bekvämt. Minns än idag regnr jag hade på den bilen (kollade på Transportstyrelsen på det regnumret och bilen är i bruk än idag, 25 år senare, kul).
av Helgonet67
Läste att något var dyrt att byta på manuell gentemot automat Fast egentligen tycker jag om manuell mer, och dvs köra bilen och inte att bilen kör mig. Har en Audi A6 2.0 TFSI 180 hk med automat (multitronic) och en Bertone Coupe Opel 2.0T som bara fanns i manuell. Har ännu inte bestämt mig om jag ska köpa S70 el 944.

Har faktiskt åkt med i en Volvo PV som en förälder hade när vi skulle med dagis på en utflykt. Volvo Amazon hade en jobb kompis. Kändes som att köra en väldigt gammal bil eftersom förutom muskel servo var även koppling och broms stenhård. Gällde att ha muskler i armar och ben. Dom låg i 5K på den tiden Amazon i början av 90-talet. Volvo 144 hade min farbror och innan jubileum Volvon hade vi även en Volvo 242 DL orange med orange klädsel invändigt. Farsan tyckte den drog för mycket motorolja och bensin och bytte till Jubileum med hela 100 hk 1977. Dessutom hade den något orange ljus antingen varselljus eller reflex på bakskärmarna. Saknar den fina blåa plysch klädsel än idag. Kan inte minnas att det var något fel på bilen någon gång fram till 82, då den byttes till en femcylindrig Audi 100 GL 5E.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
bem skrev:Tror det är enklare och billigare byta koppling på en med manuell växellåda. Min förra V70 II MY14 brann kopplingen och det kosta 18 tkr att byta. Gissar det är dyrare fixa en slirande automatlåda? Varför det nog är så dyrt byta koppling på vissa Volvo kan vara för att motorn kan behöva sänkas ner (på min V70 MY14 behövdes det). Jag bytte själv koppling på en Volvo 144 en gång i tiden och det var inte jättesvårt men på en sån V70 MY14 de bytte koppling på Volvoverkstad hade jag aldrig klarat eftersom motorn behövde sänkas ner.
Det är exakt samma tillvägagångssätt på 85x70 som nyare. Vänster fjäderben måste bort, motorn måste sänkas ner en liten bit och man måste försöka lirka ut lådan genom hjulhuset.

Kopplingsbyte gentemot automatlådebyte.... Det går nog udda jämnt på kostnad. Jobbet är ju i princip detsamma, och en beggad automat kostar typ som en ny kopplingssats. Men i båda fallen är det jobbet som kostar skjortan... Gör man jobbet själv så är ju varken lådbyte eller kopplingsbyte dyrt, bara ett lagom h-e att göra :P (inte för att kånka ner lådan på en 940 på pallbockar är speciellt roligt heller men...)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Är väldigt nöjd med min S70 2.5T -98.
Bekväm, säker och fortfarande en hyfsat modern bil. Självklart kan man inte jämföra med en 25 år nyare bil, eller det kan man nog... Min bil har snarare haft en positiv värdeutveckling sedan jag köpte den, och den är såpass enkel att greja med att jag snart hinkat i varenda fabrikstillval som fanns förutom taklucka och automatlåda.
av Helgonet67
Har letat nu ett tag men det finns knappt några Volvo S70 att köpa förutom långmilare (25.000 mil). Får kanske inrikta mig på en Volvo 940 men är lite konfunderad över motorval? Bör kanske undvika en LTT? Finns GLT med 155 hk (tror jag det var?). Fast dom verkar mer rost benägna 940 gentemot S70. Fast å andra sidan håller bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Förmodligen därför fler 940 gick som taxi än S70.

Fast jag har inte bråttom med bilköp. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
GLT fanns bara -91, så det utbudet är ju tämligen begränsat :-D

Att det gick fler 940'is som taxi än S70 är väldigt enkelt.... 940 såldes i 8år, S70 såldes 4... ;-)
Dessutom vågar jag påstå att det gick betyyyydligt fler 855/V70 som taxi än 945or(ja, jag räknar med 855 här). Kombi är och har alltid varit föredraget inom branchen, inte många sedaner öht.
Att bakhjulsdrift skulle "hålla bättre" än framhjulsdrift låter mest som något dåligt försök till propaganda. ;-) Tar vi bilarna i fråga så vågar jag med bestämdhet påstå att rasade bakaxlar, knutkors, stödlager, osv på 940 är 100 gånger vanligare än något framhjulsdrift-ras på 850/x70. Rätt logiskt egentligen, det är mer skit som kan gå sönder på 940's bakhjulsdrift än S70ins framhjulsdrift.

Och inte för att vara sån men, 25k mil är ju ingenting på en i bästa fall 23år gammal bil, då talar vi om dryga 1000mil/år. Det är ju ingenting... Bilar mår inte bra av att bara stå, så något med lägre mil är inte alltid bättre..
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Helgonet67 skrev: tor 18 maj 2023, 16:28 Har letat nu ett tag men det finns knappt några Volvo S70 att köpa förutom långmilare (25.000 mil).
Min hade gått drygt 16000 mil när jag köpte den, nu strax över 20000. I snitt 800 mil/år totalt så den är väl inte alltför vanlig på det sättet. Första ägaren körde under 700 mil/år men var väldigt noggrann med service och underhåll, förutom att vevhusventilationen aldrig byttes förrän jag gjorde det när jag ägt bilen ett par månader.

Packboxar och övriga packningar håller tätt än så länge, turbon är frisk och i övrigt är bilen alldeles utmärkt.

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]