NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Körde fruns bil igår och märkte att den rycker lite hela tiden. Tex lägger man i farthållaren på 80KMH så känner du att den små rycker. Typ som någon drar handbromsen försiktigt upp och ner.

Kör du bara en snabbis till affären så skulle du troligen inte tänka på det.
Men så fort du åker längre och hinner ha jämnas så märkes det direkt.

Ider?
Inga felkoder alla filter nyligen bytta. Ingen egr.
av Test123
Kan det vara påbörjan till att spridare är påväg att lägga av? Jag tyckte jag upplevde liknande med den V50 vi har att det började så och pågick säkert något år innan det till slut la av.
av Jonas_latt
Egr är bortprogramerad.

Det är precis som när farthållaren stryper farten om det går lite för snabbt.

Så är det varje gång man kör jämn gas.
Kollade med vida idag igen . Inga relevanta felkoder.

Åker man och tänker på det så känns det i alla farter
av Okalettos
Vet inte riktigt hur 'kortvariga' rycken är.. Men har du uteslutit att det är ac-kompressorn? Prova annars att stänga fläkten och se om det slutar rycka.. Så är det iaf på vår V50 D5 MY07..
av dieselputte
Har väl varit på tapeten förut med ryckningar 1400-1700 RPM, speciellt 2.0d, läckage i slangen från intercoolern ? Jag hade problemet då gummitätningen vid "y-korset" var uppäten av oljespill. Nån på Mekonomen fixade detta när de skulle tvätta partikelfiltret. Ryckningarna försvann efter filtertvätten.

Jag hade även problem med svaj i farthållaren, kunde gå upp och ned 10-15km/h, räckte att starta om bilen när den blivit varm de gånger den svajade, inte alltid den gjorde det.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??