Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande problem (Jag har en 855 -95:a SE):

1. Elbackspegeln på vänster sida går inte att justera i höjdled, endast i sidled. Det låter ett ljud när man försöker justera den i höjdled likadant som i sidled men inget händer. Hur fixar man det? Går det att göra själv?

2. Vindrutetorkaren bak fungerar inte alls. Vindrutetorkaren fram gå väääldigt slött oavsett om jag ställer den på normal hastighet, intervall eller snabb. Verkar som om någon varit o pillat med elen. Går detta att fixa själv på nåt sätt?

Tacksam för alla svar!

/Miguel
Användarvisningsbild
av ketto
torkaren bak har säkerligen kärvat ihop,kanske bränd motor!
Smörj upp lederna där bak och prova!
av migueld
Tack för tipset! Vad tror du om torkarna fram? Och elspegeln?
Användarvisningsbild
av CarMan
byt lankage till bakrute torkaren & i värsta fall så får du även byta motorn.

byt motor för backspegeln

dra ny jord till torkar ställningen för vindruta torkarna
av whone
Hade problem med torkaren bak på min 855 -93, det visade sig att en kabel till torkaren hade ett brott vid gångjärnet på vänster sida på bakluckan, ska tydligen vara ett vanligt fel, i alla fall här uppe i kallare trakter vintertid.
Fixade kabeln och sedan har det inte varit några problem.
av migueld
Tack för alla tips! Ska sätta igång och åtgärda felen.
Jag har upptäckt ytterligare en irriterande sak. Bilen har ett Volvo Guard larm med fjärrstyrning. Det jobbiga är att bakluckan inte låser sig när jag låser med fjärrstyrningen (däremot om jag bara låser med nyckel så funkar det normalt). Om jag då låser bakluckan med nyckel så låses bara den (ska inte hela bilen låsas då också?). Sedan låser jag upp med fjärren och allt låses upp utom bakluckan. Sedan händer det skummaste av allt, när jag nu försöker låsa med fjärren så händer INGENTING förutom att blinkersen blinkar som om larmet aktiveras...
Man blir lite trött på sånt här. Någon som haft liknande problem?

CarMan, vad är "lankage"?

/Miguel
Användarvisningsbild
av CarMan
migueld skrev:Tack för alla tips! Ska sätta igång och åtgärda felen.
Jag har upptäckt ytterligare en irriterande sak. Bilen har ett Volvo Guard larm med fjärrstyrning. Det jobbiga är att bakluckan inte låser sig när jag låser med fjärrstyrningen (däremot om jag bara låser med nyckel så funkar det normalt). Om jag då låser bakluckan med nyckel så låses bara den (ska inte hela bilen låsas då också?). Sedan låser jag upp med fjärren och allt låses upp utom bakluckan. Sedan händer det skummaste av allt, när jag nu försöker låsa med fjärren så händer INGENTING förutom att blinkersen blinkar som om larmet aktiveras...
Man blir lite trött på sånt här. Någon som haft liknande problem?

CarMan, vad är "lankage"?

/Miguel
länkage ska deet vara, allt utom motorn alltså.
Användarvisningsbild
av Znyper
Tja Migueld!! Jag har samma skitproblem med mitt volvo larm oxå! Fast mitt verkar lite värre.. Slår jag igen bagageluckan för hårt låser och larmar den bilen??!! Helt sjukt.. Stod en morron(05:30) med bilen igång och låst och larmad, ingen reservnyckel heller för den låg i jackan i bagagen. Var bara till och ringa bärgaren som kom och låste upp den till den nätta kostnaden av 1200:- Suuug!! Det roligaste var att dom på volvo aldrig hört talas om detta förut... Enligt dom skulle bilen inte gå med larmet aktiverat men det gjorde den ju bevisligen..

Problemet med vindrutetorkarna verkar vara samma som beskrivits föregående, jag hade samma skit på min. Lossade allt och smärjlade genomgångarna och fettade in allt, sen funkade det!! Good luck!! Tips: Kolla ordentligt hur dom främre sitter innan dom lossas. Hade ett rent helsinki innan jag fick till det efter fixandet.. kanske finns ngn med knep på detta!!

Mvh Freddan
av *pettson*
migueld skrev:Hej,

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande problem (Jag har en 855 -95:a SE):

1. Elbackspegeln på vänster sida går inte att justera i höjdled, endast i sidled. Det låter ett ljud när man försöker justera den i höjdled likadant som i sidled men inget händer. Hur fixar man det? Går det att göra själv?

2. Vindrutetorkaren bak fungerar inte alls. Vindrutetorkaren fram gå väääldigt slött oavsett om jag ställer den på normal hastighet, intervall eller snabb. Verkar som om någon varit o pillat med elen. Går detta att fixa själv på nåt sätt?

Tacksam för alla svar!

/Miguel
ta bort torkaren bak och kontrollera motorn..
är motorn hel så smörjer du upp länkaget och genomgången genom rutan.. det brukar oxidera där..

Fram tar du bort torkarställningen..(länkaget)
tar upp det i bänk.. lossar tätningarna som sitter på varje stag. (staget som torkar armen sitter på. Nu ser du en hemskans vit oxid där.. använd en bra oxidlösare.. montera nu tillbaka detta tillfälligt.. så du kan koppla in elen.. på med torkarna på normalfart och fortsätt att lösa/smörja..
när allt fungerar på full fart så tar du fram lithiumfett på spray och smörjer in medans torkarna går..(du har naturligtvis inga armar på torkarstagen..)låt detta smörja in ordentligt.. sätt tillbaka tätningarna.. nu kommer det inte att hända igen på säkert 10 år...
tittar du noga så är nog tätningarna spruckna redan och volvo orkade inte ha ett fett som tålde vatten tyvärr.. :wink: Det är därför dom torkar och oxiderar..
Dom nya är inte ett dugg bättre.. tyvärr..
av migueld
Tack *pettson* för din utförliga beskrivning. Ska gå på det imorgon.
hittills har jag lyckats fixa backspegeln och torkaren bak. Det behövdes smörjas upp bara.

Znyper, fick du löst problemet med låsningen/larmningen? Fick du lämna in den på Volvos egen verkstad eller kan andra fixa det, kanske till och med jag själv?

/Miguel
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]