Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har inte kikat på länge men blev glatt överraskad att det det börjar dyka upp en rad bilar som skulle kunna ersätta den gamla XC70 som dragbil vad gäller släpvikten 2000.

Volvo EX90, BMW IX, BMW I7, KIA EV9, NIO EL7, Polestar 3, Tesla model X, Lotus Eletre klarar det allihop.

Dock väldigt dyra ännu så länge så man landar på ca 150-200 kr per mil som privatperson vilket för mig känns rejält svettigt.

Hoppas på att de kommer modeller i mer humant prisläge för oss vanliga dödliga, detta visar ju i alla fall att det går att bygga elbilar med bra dragkapacitet istället för sjuka 0-100 tider..
av tobby
Jag håller helt med, sjuka priser på elbilar... Det borde ju finnas en marknad för "normalt" utrustade elbilar utan all denna självkörning, lane assist, launch control etc etc etc. Bara som en helt vanlig äldre bil i utrustningsväg, fast som går på 100% el istället. Känns ju som att produktionskostnaderna borde gå ner rätt mycket.
av Malmstroem
De som köper nya bilar verkar prioritera infotainment och förarstödssystem. Om du inte vill ha de systemen gör det utmärkt att köpa en Dacia. De är populära bland privatköpare som är mer priskänsliga än de som har förmånsbil / tjänstebil.

Elektronik och mjukvara kostar en hel del att utveckla, men i själva produktionen är de inte extremt dyra. Alternativet att kunna ta betalt som för en Dacia är sällan attraktivt. Speciellt inte med en tillverkare som Volvo, där produktionskostnaden är relativt hög beroende på var fabrikerna ligger.

Jag har provat dra släp med min BMW i4. Den har en släpvagnsvikt på 1600 kg. Det fungerar utmärkt med mindre släp -- men elförbrukningen går upp. Det är inte en kombination jag skulle vilja åka långt med. Det skulle innebära många laddstopp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev: tis 23 maj 2023, 09:27 De som köper nya bilar verkar prioritera infotainment och förarstödssystem. Om du inte vill ha de systemen gör det utmärkt att köpa en Dacia.
Nej, finns ingen elektrisk Dacia som har vettig släpvikt, bagage, komfort eller 4-hjulsdrift som kan matcha min gamla XC70. För att få dessa 4 stycken bas-egenskaper i en elbil måste man slanta upp ohemult stora summor. Det tillverkas inga sådana elbilar överhuvudtaget i dagsläget utan bara extrema dyra lyxmodeller överlastade med bling-bling bundlat. .

Men hoppas ju att att det kanske kommer att också tillverkas funktionella och praktiska elbilar som kan ersätta dagens bilpark någon gång i en inte allt för avlägsen framtid.
av Malmstroem
Det går också att låta bli att köpa elbil. Det finns inget tvång att göra det...

Dacia Spring ska snart uppdateras. Kanske kommer det en elbil som bättre passar dig och de som inte vill ha någon modern utrustning i sina bilar. Den marknadsnischen finns. Det går dock att diskutera hur stor och lönsam den är.
av Lövet
Personer som ska köra tunga släp elektriskt är helt enkelt ingen prioriterad målgrupp. Och om man är ärlig mot sig själv - hur stor är gruppen egentligen?
Hur många bilar med stora släp ser man om dagarna? Utomlands använder man pickisar till sånt här.

Jag förstår att du brinner för detta eftersom det ligger nära hjärtat och är något du gör ofta men jag tror helt enkelt du är rätt ovanlig.

Något som också påverkar är att det är "billigt" att göra snabb acceleration eftersom det inte hinner utvecklas så mycket värme. Det är svårare att göra hög toppfart och dragvikt eftersom det utvecklas mycket värme under lång tid. En ICE bil behöver alltid har kylningen så man får den på köpet men en elbil blir extremt dyr att optimera för toppfart och dragvikt och i övrig körning är det bara en massa extravikt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Lösningar finns, men än så länge är det inte billigt!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... e-alperna/
av Lövet
Nej det är ju som att köpa en bil till
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Joooo, det är en lösning.

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]

Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]