- mån 22 maj 2023, 15:41
#1541912
Har du bara råd med bränslet (bensin eller diesel) så kan det vara lite enklare kanske med icke laddhybrid, men det är väldigt kul köra på el, och väldigt tyst. Elpriset varierar en del så man vet ju inte riktigt vad man kommer betala för kWh såvida man inte har fast elpris. Det är nog inte lika billigt köra bil på el numera som tidigare. Men det är rätt skönt att köra på el kortare turer med min laddhybrid, för mig inom en radio på ca 2 mil (då kommer man ju hem på el också). På längre resor går det sprida ut elförbrukningen på en längre sträcka, smart egenergifördelning via karta heter det i en Volvo laddhybrid. Använder det när jag åker till/från jobbet.
Skall du ha bilen en del år kanske det är vettigare satsa på en icke laddhybrid. Man släpar ju runt på ett ganska tungt hybridbatteri hela tiden med en laddhybrid. Hybridbatteriet tappar lite kapacitet med åren också, det åldras, men nog ingen större fara, Volvo har viss garanti på hybridbatteriet så de garanterar viss kapacitet under visst antal år (har det inte i huvet just nu). Mer elektronik i en hybridbil också, något större strulrisk kanske.
Vi vet väl inte hur det blir med dieselpriset framöver, reduktionsplikten är väl pausad nu under 2023, för både diesel och bensin, sen vet man inte hur det blir.
Jag kör bensin nu, T6:a, och den är väl inte jättesnål precis med min V90 MY22 laddhybrid men vägarna runt mig med ca 6 mils radie är 80-väg och när man håller den hastighetsgränsen drar den inte speciellt mycket. Den V70 MY14 jag hade innan var rätt snål på dieseldropparna, det räckte för min del tanka var 14 dag. Jag gilla nog min Volvo med diesel lite bättre men det är mycket kul åka i en sån bil jag har nu med rätt mycket hk, 253 bensinhästar och 87 elhästar, när man aktiverar Power körläge så bägge motorerna jobbar är det ett härligt drag (men sällan jag har det aktiverat, försöker vara snål med de dyra bensindropparna).
Skall du ha bilen rätt många år skulle jag nog satsa på en med så låga mil på mätaren du har råd med, och kanske undvika maxutrustade bilar för att få mindre strulrisk. Köper du av handlare har du väldigt bra skydd av nya Konsumentköplagen som kom i maj förra året. Vissa nyare Volvo kan ha s.k. Selektgaranti. Maskinskadeförsäkringen täcker mycket som inte är slitagedelar om det går sönder nåt, men kolla upp miltal och hur många år du kan teckna en maskinskadeförsäkring, t.ex. har man Volvia kan man ha förlängd Maskinskadeförsäkring i max 20000 mil eller 10 år vilket som inträffar först.
Om du på en diesel vill undvika straffskatten de tre försa åren så får du välja en bil som är äldre än så. Laddhybrid har nästan löjligt låg skatt, 360 kr plus en registeravgift på 62 kr, totalt 422 kr, per år.
Automatlåda är det i alla nyare Volvo numera (minns inte när de sluta med manuell låda). Den 8-stegade geartronic automatlådan är väl bäst. Har det i min V90 (AWTG-81 SD står det att den heter i avtalet på min bil).
För diesel: en nyare Volvo med dieselmotor har dieselvärmare. Gör man mycket kortare resor så regenereringen inte får chans riktigt utföra sin uppgift kanske en diesel bör undvikas. Sånt slipper man tänka på med en bensinare. Dieselvärmaren är annars kanon ha på vintern (hade jag i min V70 MY14 med dieselmotor). Man kan dock behöva ladda startbatteriet regelbundet om man använder dieselvärmaren ofta på vintern. I min V90 T6 sitter en bensinvärmare och har hittills inte haft några problem med att den dragit ur batteriet men det beror nog på att när hybridbatteriet laddas så laddas även 12 volt startbatteriet (som nyttjas för start av bränslevärmaren när man så önskar starta den för att värma kupén och motorn).
Försök samla så mycket info du kan om för- och nackdelar med en D4 eller B4 diesel om du föredrar en diesel. B4 kom efter D4 men därmed inte sagt den är "bättre" på allt. XC60 B4 bensin fanns ett tag men i en ganska ny är det väl B5 bensin. Måste väl vara mer prylar i en B4 eller B5 motorlösning med stödbatteriet + liten elmotor 14 hk och allt därmed sammanhängande: kanske därför något högre strulrisk på sikt med en sån jämfört med D4? Personligen tror jag dock inte det är nåt man bör vara så värst orolig för. Men om 10 år kanske? Om stödbatteriet behöver bytas t.ex. vad kan det kosta tro? Det är 48 volt Lithiumionbatteri på 400 Wh. Finns tydligen en spänningsomvandlare som ger 12 volt till bilens vanliga elsystem. Lite mer komplicerat är det väl än en bil med bara ett vanligt 12 volt startbatteri (och litet start/stopp batteri).
Eftersom det är 48 volt batteri av typen Lithium så om man behöver ladda det av nån anledning med en laddare måsta man kolla upp vilken laddare som kan klara sånt. Ge och få starthjälp får man kolla i handboken om det går med en mildhybrid B4/B5. Maskinskadeförsäkring täcker mycket om nåt pajar. Men kanske inte ett stödbatteri i en B4/B5 mildhybrid? Är säkert garanti från Volvo på stödbatteriet (8 år?). Som sagt jag vet inte vad ett 48 volt stödbatteri kostar men dyrare än ett vanligt AGM 12 volt startbatteri borde det vara.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.