Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErikT
#960920
Det finns en biocid som kan hällas i en infekterad RME-diesel eller blank diesel som tar död på mikroorganismerna, den heter GrotaMar 82. En schockdos är 1L GrotaMar 82 till 1000L bränsle. Och en förebyggande dos är 250ml GrotaMar 82 till 1000L bränsle. Schockdosen med bränslet ska ligga kvar i bränslesystemet ett dygn och du kan köra med fordonet, sedan ska det tömmas, rengöras och byta bränslefilter. Sedan är det bara att fylla upp med nytt bränsle.
Senast redigerad av 1 ErikT, redigerad totalt 0 gånger.
av svedan
#961492
mobe skrev:Man kan även få bakterietillväkt i dieseln det är pga RME/FAME som blandas i dieseln. Finns dock inte i diesel som inhandlas i båthamnar just pga att båtar kan stå en längre tid.
Jo, grunden till det onda
Diesel vi köper på macken har tillsatser som skiktar och du får lite vatten i bränslet. Kondens hjälper till. Marindiesel har inte denna tillsats så tanka hellre dyrt på sjömacken.
Varför det normalt inte bildas i bilen, är att den rör på sig och skvalpar runt det lilla vattnet som försvinner undan för undan. I motorbåten står den still på vintern, och i skiktet mellan vatten och diesel (diesel överst) kan det växa bakterier. Detta blir en härlig gegga till slut som sätter igen filtret.
Mig veterligen kan du inte på något hemligt sätt komma ifrån detta, utan bara att göra ren tanken, och bekymret är borta. Beroende på, suger man upp bottenslammet och filtrerar dieseln. Dieseln kan användas efter detta om den ”skvalpas” i tanken. Bästa sättet att rengöra, är att man högtrycktvättar med hetvatten. Därefter torka ur tanken genom luckan. Använder själv hela lakan som man snor runt och lätt att få tillbaka. När torrt, i med diesel utan typ FAME dvs marindiesel.
Så bekymret kommer när dieseltanken står still i typ många veckor.
Jag har personligen gjort ren en 440 l tank på grävaren samt en transporttank på 600 liter.
Många fritidsbåtar suger upp ”smutsig” diesel men får inte med allt skit. Är man osäker, fyll nytt och kör i svallvågor så algerna rörs runt. Fastnar i filtret som får bytas hela tiden tills allt borta. Bättre att tvätta mao.
Lycka till
Användarvisningsbild
av milktrucker
#961539
nä nu får vi reda ut begreppen här....
den diesel som ni kallar marindiesel är s.k B0, 0% bioolja i. Bara för att man tankar vid sjömacken är det ingen garanti för att det är B0, det kan vara landdiesel.
marindiesel är något helt oanvändbart i ordinarie dieselmotorer och ska inte tankas
av svedan
#961579
Diesel tankad på sjömack kan vi väl kalla marindiesel? Att en ”marindiesel” är en dieselmotor för båtar kan vi väl lägga åt sidan. Och det är aldrig vad du kallar ”landdiesel” (nytt ord för mig) som har delar typ RME i sig (raps). Denna diesel absorberar fukt lättare dvs inte bra för båtar. Denna diesel hittar du normalt inte på sjömacken. (jag har inte hitta någon sjömack med denna diesel)
Sedan förstår jag inte vad du menar med att ”marindiesel är oanvändbart i en dieselmotor”?
Användarvisningsbild
av Sierra94
#961601
Han kanske menar tjockolja/bunkerolja?
Användarvisningsbild
av milktrucker
#961612
marindiesel eller marine diesel fuel är det som kommer under lätt brännolja i fraktionen på raffinaderiet.
Det har cetanvärde på 35-40 och viskositet på ca 19-21 och används i extremt stora och långsamtgående motorer, notera att det är diesel och inte bunkerolja. Diesel för snabbgående motorer har cetantal på minst 50, idag t o m så högt som 60-70 samt viskositet på 2-3.
Cetantalet beskriver på en skala hur fint motorn går på bränslet, dvs tändvillighet och knack.
lågt cetan gör att motorn kan knacka sönder samtidigt som motorn blir slö och svarar dåligt på pådrag. Dessutom kan inte insprutningssystmet på landfordon hantera så tjockflytande produkter.

Det finns även en typ av dieselbränsle som heter gasolja, vilket är samma sak som landdisel i raffinaderiet. Skillnaden är att dieseln går till en massa olika anläggningar för bearbetningar, bl a vätgasbehandling, avsvavling, krackning osv för att den ska bli miljöklass 1 (ej cancerogen) samt vara svavelfri. Gasoljan går direkt ut till kund och används i snabbgående småmotorer till sjöss, bl a för motorer för elförsörjning på fartyg.
Gasolja skulle gå att tanka i alla landbaserade dieselmotorer, men tackvara att cetanvärdet är lågt, kring 40-45, har den inga önskvärda egenskaper på en frodonsmotor. Högt ljud och dåligt svar på motorn.
utöver detta finns ytterligare ett 10-tal produkter för marina motorer, vanligen tjockoljor eller blandningar av dessa med gasolja.

på den sjömack jag tankar båten på finns ingen information mer än att det står diesel på pumpen. Det är ägaren som beställer B0 (enligt honom själv), dvs helt vanlig diesel utan rapsolja. Trots det har jag haft problem med slemalger i tanken, så det kan mycket väl ha varit diesel med rapsolja som finns på land vid något tillfälle, eftersom det kommer med tankbil från preem.
Användarvisningsbild
av ErikT
#962082
milktrucker skrev:marindiesel eller marine diesel fuel är det som kommer under lätt brännolja i fraktionen på raffinaderiet.
Det har cetanvärde på 35-40 och viskositet på ca 19-21 och används i extremt stora och långsamtgående motorer, notera att det är diesel och inte bunkerolja. Diesel för snabbgående motorer har cetantal på minst 50, idag t o m så högt som 60-70 samt viskositet på 2-3.
Cetantalet beskriver på en skala hur fint motorn går på bränslet, dvs tändvillighet och knack.
lågt cetan gör att motorn kan knacka sönder samtidigt som motorn blir slö och svarar dåligt på pådrag. Dessutom kan inte insprutningssystmet på landfordon hantera så tjockflytande produkter.

Det finns även en typ av dieselbränsle som heter gasolja, vilket är samma sak som landdisel i raffinaderiet. Skillnaden är att dieseln går till en massa olika anläggningar för bearbetningar, bl a vätgasbehandling, avsvavling, krackning osv för att den ska bli miljöklass 1 (ej cancerogen) samt vara svavelfri. Gasoljan går direkt ut till kund och används i snabbgående småmotorer till sjöss, bl a för motorer för elförsörjning på fartyg.
Gasolja skulle gå att tanka i alla landbaserade dieselmotorer, men tackvara att cetanvärdet är lågt, kring 40-45, har den inga önskvärda egenskaper på en frodonsmotor. Högt ljud och dåligt svar på motorn.
utöver detta finns ytterligare ett 10-tal produkter för marina motorer, vanligen tjockoljor eller blandningar av dessa med gasolja.

på den sjömack jag tankar båten på finns ingen information mer än att det står diesel på pumpen. Det är ägaren som beställer B0 (enligt honom själv), dvs helt vanlig diesel utan rapsolja. Trots det har jag haft problem med slemalger i tanken, så det kan mycket väl ha varit diesel med rapsolja som finns på land vid något tillfälle, eftersom det kommer med tankbil från preem.
Det stämmer, att Preem, Hoyer m.fl inte frikostigt sanerar facken, rör, räkneverk och slangar i tankbilarna mer än nödvändigt. Jag uppdagade att en tankbil kom med 10000L diesel MK1 utan RME, och skulle fylla upp våran drivmedelsanläggning. Det visade sig att det låg kvar ca 200L diesel MK1 med RME i slangen och ca 50L i rör och räkneverk, när han hade fyllt ca 9900L blankdiesel då växlade han över till ett fack med RME-diesel och tryckte ut blankdieseln med RME-diesel. Dessa två har identiska viskositetsvärden, så de blandar sig med varandra mycket bra. Man kan säga att vi fick 9650L blankdiesel och 350L RME-diesel. Men på tankbilens leveranskvitto stod det 10000L diesel MK1 utan RME. Det är verkligheten.
av svedan
#962297
Så, åter till problemet dvs vatten. Jag tankade en grävare i förrgår med dunkar och tratt (i skogen). Det regnade samtidigt så viss mängd vatten kom ju med. Detta med vatten klarar dieselmotorer ganska bra. Det skvalpar ju runt dagligen. Problemet är när båten (eller bränsletanken) ligger still i veckor. Då skiktar sig vatten från dieseln. Har jag inget vatten så kan det bildas vatten ur "rapsdiesel" dvs den vi tankar i bilarna.
I skiktet mellan diesel och vatten kan dessa alger bildas och växa till en saftig sörja.
Så lösningen är att inte ha diesel i båttanken över vintern om man är osäker.
Ett enkelt sätt att kolla, är med en enkel oljesug typ cykelpump (säkert under 100-lappen på Biltema). Stoppa ner slangen genom inspektionsluckan och sug upp från botten. In i en glasburk ( tanten gödslar mig med rödbetor!! :) )
Då kan du se om det är vatten eller alg-sörja. Det är nästan omöjligt att se genom att lysa med ficklampa ner i tanken, så bara suga upp.
Att det kan blandas olika sorter kan jag förstå, även om det inte ska hända.
Vatten tas ju omhand i förfiltret med den sk vattenavskiljaren. Har du vatten där, gäller det att kolla noga.
I min gamla snipa (båt) hade jag ett år vatten i halva filtret ( båten på land i 5 månader). Och i filtret (glasbehållare) hade det börja bildas alger.
Så jag gjorde rent och allt frid och fröjd efter det.
Glad påsk på er alla :) :)
av Holpers
#1541718
Detta är tyvärr problem i vår V70N D5 2005
Bytt filter 3ggr på ett år. Använder tillsatser som kostar massa onödiga pengar och inte direkt hjälper. Det är är struligt att komma ihåg varje gång man tankar. Problemet kommer ändå tillbaka. Så fort filtret blir lite igensatt så får vi felkod P0087 ang för lågt bränsletryck och bilen stänger ner för att skydda motorn. Går inte att starta.

Verkstaden säger att enda bra sättet är att ta ner tanken och tvätta ur den med vatten och typ sand, sen efteråt med thinner. Sjukt jobbigt på en V70 att ta ner tanken.

Funderar på att köpa en ny tank och stoppa i bakluckan istället. Är sjukt trött på detta.

Tips?
Är det nån mack som har mindre skit i bränslet?

Kan jag dränera ur ev kondens ur tanken enkelt?

Kan man trycktesta pumparna och se att de ger tillräckligt? De kanske är gamla och inte orkar trycka genol ett ngt igensatt filter?
av KalleJ
#1541720
Har du väl fått alger spelar de ju mindre roll om mackens diesel inte har det.
Köp en beg tank (med pump?) som du hinner rengöra ordentligt, spola fram till filtret och hoppas på det bästa?

Snyggt jobbat :-)

3G släcks

" när jag frågat Chatgpt" […]

Fram lykta lyser rosa...

Lamporna är relativt syra men set är bus[…]

Hej Det hörs alltså ett kort metallisk[…]