Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
#1540043
Hej!
Bifogar två bilder på kontakter på CEM:en som jag inte lyckas öppna
utan att bryta sönder dessa.
Hoppas någon kunnig vill tipsa mig!
Tackar på förhand!
ostene
Bilagor
CIMG1221.JPG
CIMG1221.JPG (1.97 MiB) Visad 892 gånger
CIMG1220.JPG
CIMG1220.JPG (2.08 MiB) Visad 892 gånger
av ostene
#1540962
Hej igen!
Finns det verkligen ingen på forumet som vet hur man öppnar
dessa kontaktdon?
Med hopp om ett kort svar!
Mvh ostene
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1540963
Vad menar du med att öppna, vill du trycka ur kontaktstiften ur huset?
Ibland finnas små extra hål längst fram på donets "nos" där man ska trycka in ett specialverktyg som trycker tillbaka en hulling på kontakthylsan. Kan gå med en ståltråd eller liten borr med lagom diameter om man har tur..
En del don har en "lucka" baktill, som låser fast kablar och stift, den brukar låsas med små plasthullingar. Lyckas man bara hitta hullingarna så kan det gå att lyfta på dem, öppna luckan och sen lirka ut stiften.
av ostene
#1540976
Ursäkta mig!
Det var tyvärr fel ord jag använde, då jag vill ta bort de två kontakterna (med ledningar) från CEM:en
för att kolla om det ser oxiderat ut eller är rostigt. Kablarna får sitta kvar men stiften kan vara angripna
och förorsakar dålig kontakt.
ostene
av ostene
#1541200
Hej!
Fick loss kontakten med hjälp av en bred spårskruvmejsel (för spänningsmatningen, två röda trådar) sedan jag hittat en bild där man ser
hur kontakten är konstruerad.
Däremot den kvarvarande kontakten lyckades jag inte slita loss. Säkert en liten spårskruvmejsel som skall
stoppas in på rätt ställe i kontakten och vridas? Men var skall den stoppas in?
ostene
Bilagor
CIMG1224.JPG
CIMG1224.JPG (2.41 MiB) Visad 716 gånger
CIMG1221.JPG
CIMG1221.JPG (1.97 MiB) Visad 716 gånger
CIMG1222.JPG
CIMG1222.JPG (2.57 MiB) Visad 716 gånger
av ostene
#1541693
Lyckades få loss kontakten med det blå plastskyddet, genom att dra i kontakten åt rätt
håll och samtidigt vicka på kontakten fram och tillbaka så släppte de två spärrarna.
Det blå skyddet behöver ej tas bort.

Hittade en tysk video på youtube som visar det fortsatta förloppet.
' "
" '
Det är bokstaven stora O, inte siffran noll efter åttan (8).

Nästa steg är att ta bort plasthöljena runt CEM:en.
Det går bra med att antal spårskruvmejslar och en del envishet, då flera spärrar måste
lossas samtidigt som man drar bort höljet, men det går till slut.
ostene
av ostene
#1541695
Länken till videon blockeras. Går nog att söka på
"Volvo Elektronik Probleme Steuergerät defekt CEM & REM ..."
ostene
av ostene
#1542428
2010-01-01_00-00-39_1.jpg
2010-01-01_00-00-39_1.jpg (3.65 MiB) Visad 489 gånger
Hej igen!
Börjar bli en lång historia.
Har äntligen fått bort min CEM från bilen. Tog isär den och rengjorde
kretskorten med kontaktspray. De såg fina ut och hade inga angripna
ställen som syntes för blotta ögat.
Monterade ihop det hela i bilen med alla kontakter som tagits bort.
Kopplade in batteriet och försökte starta motorn. Fick ett felmeddelande:
"El startspärr" som enligt instruktionsboken betyder att den inte kunde
startas p.g.a. att koden i startnyckeln inte stämmer överens med koden
i tändningslåset. Bifogar bild på de varningar jag fick samtidigt.
Är det CEM:en som har givit upp?
Går det att få den omprogrammerad?
ostene
av vjohnj
#1542432
Varför tog du ur cem från början. Av vilken anledning. Hade du nått fel. Eller du bara kände för det?

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]