Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tori
Hej!
Kylan har uteblivit och med information här på forumet så har jag konstaterat att magneten inte drar så kompressorn ska kunna gå runt.
Jag har provat att chimsa utifrån så att avståndet blir rätt. Försökte även trycka in plattan under drift vid olika tillfällen.Antingen är spolen kass eller så är det något som förreglar spolen.
Kommer man åt spolen på undersidan av kompressorn och skicka på 12V? För att konstatera att den fungerar?
Om det är dåligt tryck i systemet kan det hindra start eller finns det andra sätt att bygla igång magneten innan jag river isär grejerna.
Kan ju även vara någon tryckvakt eller liknande som spökar eller gör sitt jobb.😀
Är den tom på gas så kommer inte heller magnetkopplingen dras. Ta en mejsel och tryck ner en av serviceventilerna och känn om det är gas kvar. Ska bli ett rejält pys om det är rätt mängd i.
av tori
Hej!
Tack för svar.
Jag har beställt ett påfyllnadskit med manometer mm. Jag börjar nog som ni säger med detta att kolla trycket och sedan leta mig vidare.
Det är först nu när det blivit varmare som jag märkt att kyls uteblir men tänker ja tillbaka så har det varit problem med immiga rutor under vintern när det är+ grader. Inget som torkar luften.
tori skrev: lör 20 maj 2023, 13:48 Hej!
Tack för svar.
Jag har beställt ett påfyllnadskit med manometer mm. Jag börjar nog som ni säger med detta att kolla trycket och sedan leta mig vidare.
Det är först nu när det blivit varmare som jag märkt att kyls uteblir men tänker ja tillbaka så har det varit problem med immiga rutor under vintern när det är+ grader. Inget som torkar luften.
Lämna in bilen till en verkstad som får jobba med AC istället för att fylla i annan gas än R134a.
av tori
Hej!
Lite återkoppling hur det gick.
Kompressorn var kass och skrek som en gris.
Ny monterad av verkstad.
Den slutade kyla efter någon vecka igen och jag lämnade in den igen.
De hittade inget fel och den gick så fint sa de.
Kom hem och stack ner handen ovan kompressorn där kontaktskarven är. Glapp!!
Efter en felsökning så visar det sig att hane och hona har en ovanligt stor tollerans.
Först trodde jag det var kabeln in i kontakten som det var kabelbrott på.
Klippte av och skarvade med ubåt och vulktejp.
Det blev svalt och gott igen.
Jag kom aldrig till egen påfyllning men jag kunde se att det var rätt tryck i alla fall.
Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]

Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]

Svart grill

:-)