Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sel
#1540662
Hej

Jag har en v70 -01 2.5T som är i behov av kamremsbyte som jag ev tänkte byta själv. Har kollat på lite tutorials på youtube och där nollar dom bara motorn med strecket på dreven. Men läser man på diverse forum skriver många att VVT ventilerna ska justeras på något annat sätt som är rätt krångligt. Vad gäller egentligen? Räcker det att gå efter nollningen?
Senast redigerad av 1 Sel, redigerad totalt 0 gånger.
av Storfot
#1540801
Strecken är inte säkert man kan lita på. Vill du göra det enkelt så kan du ju sätta remmen likant som den gamla. (Men se upp så inte VVT:erna ställer till det, säkrast att räkna kuggar på remmen förutom att bara titta på markeringarna.) Men vill du ha optimalt resultat så är det det "krångliga sättet" som gäller.
Användarvisningsbild
av 144
#1540856
Biltema sålde förut en sats med specialverktyg för just dessa bilar, det underlättar men är inget man måste ha. När kamremmen sitter på plats och alla markeringar stämmer kan man ta ett lämpligt verktyg och vrida kammarna så att spåren på motsatt sida av dreven står i helt horisontellt läge när man startar bilen, annars får man felkod på kaminställningen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1540861
Låsverktygssatsen finns att köpa på amazon.se m.fl ställen. Jag köpte en nyss inför stundande kamremsbyte men nu jag funderar på att göra som jag alltid gjort förut de senaste 15 åren dvs gå på märkena på dreven. Är inte så jättesugen på att riva ner en massa grejer för att kunna låsa, vet ärligt talat inte vad det tillför ;-)
kamverktyg.JPG
kamverktyg.JPG (105.47 KiB) Visad 523 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1540906
Erik Å skrev:Är inte så jättesugen på att riva ner en massa grejer för att kunna låsa, vet ärligt talat inte vad det tillför
Vet ej om det är samma på min B234F, men har aldrig använt annat än märkena på rem och hjul. Om man återanvänder en rem (vilket man inte ska göra) kanske det är lättare att få det rätt, då märkena på remmen försvinner ganska fort.
Användarvisningsbild
av 144
#1540951
lennarte skrev: Vet ej om det är samma på min B234F, men har aldrig använt annat än märkena på rem och hjul. Om man återanvänder en rem (vilket man inte ska göra) kanske det är lättare att få det rätt, då märkena på remmen försvinner ganska fort.
V70 kan ha variabla kamtider på både ena eller båda kammarna beroende på modell så det är inte bara kamdreven som måste stå rätt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1540952
144 skrev: sön 14 maj 2023, 07:57 V70 kan ha variabla kamtider på både ena eller båda kammarna beroende på modell så det är inte bara kamdreven som måste stå rätt.
VVT:erna går med fjäderkraft mot grundläget så det är inget större problem. Så länge man vrider vevaxeln åt rätt håll vill säga. :-) Men däremot så sitter hela drev/VVT-paketet justerbart fastsatt på respektive kamaxel (bultade i ovala hål..). Skulle de mot förmodan sitta felmonterade från fabrik så fortsätter det förstås att vara fel..
Användarvisningsbild
av 144
#1540964
Erik Å skrev: VVT:erna går med fjäderkraft mot grundläget så det är inget större problem. Men däremot så sitter hela drev/VVT-paketet justerbart fastsatt på respektive kamaxel (bultade i ovala hål..). Skulle de mot förmodan sitta felmonterade från fabrik så fortsätter det förstås att vara fel..
Jag menade att man måste se till att kammarna står rätt i förhållande till dreven också, vilket man inte behöver på B234. Åtminstone var jag tvungen att vrida rätt avgaskammen när jag bytte på min 2.5T.
Användarvisningsbild
av Prophetone
#1541416
@Erik Å, Det du vinner på att använda kamlåsverktyget är ju att få en helt optimal inställning med tex lägre förbrukning bla.Jag låg på 0,93 blandad förbrukning - nu ligger den på 0,87 om jag varvar o kör med ganska tung fot, annars 0,85 om jag Svensson kör - men svårt o göra med T5:an... Min motor fick även motorbroms vilket jag inte såg röken av tidigare. Sen som bonus får du tillfredställelsen av att veta att du själv ställt in motorn bättre än Volvo verkstan som 'fuskar' genom att bara göra grovinställningen utan Kamlåset på plats.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]