Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DNA117
Dags att byta ut länkarmarna på v70n. Kollat runt och antalet eftermarknads-leverantörer var betydligt större än jag trott. Såg även att det fanns flera olika material på själva armen och bussningarna.

Har ni några ni rekommenderar eller inte rekommenderar?

Jag söker två stycken länkarmar (vänster och höger) med bussningar redan på plats.
Det är olika länkarmar på olika årsmodeller. Därav finns olika material osv.
Lite halvtaskig komponent att byta oavsett årsmodell. Skulle satsa på modell premium och slippa byta igen efter ett par år med följande hjulinställning osv. Rekommenderar starkt att byta styrleder och spindelleder när du ändå är på't.

Lemförder, FAG(Schaeffler) eller TRW är alla mycket bra tillverkare så nära original du kan komma. Tippar på att Lemförder tillochmed är originallev. :-)

Undvik SKF och Meyle (även deras HD-serie) samt alla budgetmärken. Bussningarna i dessa är av erfarenhet inte i klass med ovan nämna tillverkare.

Sedan finns det no-brand länkarmar hos ex SCStyling där man monterat i polyuretanbussningar som lovordas ska hålla så mycket längre osv, men där får man nog räkna med vibrationer då dessa bussningar tar rätt mycket stryk och ska flexa för att verka vibrationshämmande.
Hade inne bilen på en verkstad och de ville byta packarna till just Meyle men jag backade då det skulle kosta lite mer än 5 tusen att byta packningar (utan framvagnsinställning).
Jag har en 04, har du koll på vilken det är jag ska ha? Det framgår inte så tydligt tycker jag.
DNA117 skrev: ons 17 maj 2023, 10:50 Jag har en 04, har du koll på vilken det är jag ska ha? Det framgår inte så tydligt tycker jag.
Beror på ditt chassinr och vart bilen är tillverkad.
FC1 är Torslanda
FC2 är Ghent

CH är de 6 sista siffrorna i ditt chassinummer.
-xxxxxx betyder upp till chassinr
xxxxxx- betyder från chassinummer och uppåt.

Annars kan du skriva/PMa chassinr så kikar jag. :-)
Bild

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]