Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fabio2
Jag har en Volvo xc70 , 2016 , D5244T20 med den femcylindriga D5 motorn med 34000mil, den tar 0,5L på 40 mil och det tycker jag inte är acceptabelt.
Har dessa några kända problem med kolvringar eller topplocken?
Jag har bytt båda turbosarna men ingen skillnad i oljeförbrukningen.
Jag kör även med rätt olja.
När man går in och pratar med Volvomekanikerna på den lokala verkstaden så säger de att det blir aldrig några fel på volvomotorerna, men ändå så är verkstaden full med trasiga volvobilar. Jag vill väl inte klanka ner på just volvo, alla bilar går sönder och har svaga punkter, jag vill bara ha några konkreta tips vad som kan ha hänt med min bil.
Om du vet något om dessa motorer (det är en T20, 220hk) så kan du gärna få svara, killgissa kan jag göra själv.
En oljeundrande volvoägare.
Jag tror inte att detta är en VEA-motor eller?
av skarj
Steg 1, testa en tjockare olja 5w-30 tex. minskar förbrukningen? Samma förbrukning...ökad?
Gör det som ett experiment för att få mer information.
Är det övertryck i motorn? Hur fungerar vevhusvent. med andra ord?
Har den precis börjat att dra olja? Hände det plötsligt?
Detta är några frågor du bör svara på för att kunna dra lite slutsatser.
Kompmätning är även det en bra sak, för att se om det är några kolvringar som inte håller tätt...
av HakanF
skarj skrev:Steg 1, testa en tjockare olja 5w-30 tex. minskar förbrukningen? Samma förbrukning...ökad?
Gör det som ett experiment för att få mer information.
Är det övertryck i motorn? Hur fungerar vevhusvent. med andra ord?
Har den precis börjat att dra olja? Hände det plötsligt?
Detta är några frågor du bör svara på för att kunna dra lite slutsatser.
Kompmätning är även det en bra sak, för att se om det är några kolvringar som inte håller tätt...
Jag tänkte skriva något liknande i går men orkade inte...

Angående tjockare olja så blir 5w-30 inte tjockare än 0w-30 det är den sista siffran som gör oljan tjockare i arbetstemp så prova 5w-40 så har du tjockare olja.
av skarj
Det är ju helt sant. Själv hade jag nog testat 5w-30, 5w-40 och kanske landat på 10w-40 om nu motorn fortsätter att förbruka olja, då den oljan oftast borde bli billigare.
Anledningen till att trappa upp oljan är för att ev. kunna dra slutsatser på vägen. Men det innebär ju en hel del tid.
Vore jag mindre tålmodig skulle jag gå direkt på 10W-40 just pga att oljan borde gå hitta för ett bra pris då det är troligt att man fortsatt har en förbrukning. Det är ju rimligare med ett motorbyte än en renovering om motorn har så många mil på sig. Alternativet är att få ner oljekostnaden och leva med förbrukningen, men lite felsökning under resan kan ju vara smart.

Är bilen fin i övrigt och det gällde mig, skulle jag leta efter en frisk motor, om du klarar ett motorbyte, ska man betala någon verkstad för det, nja då bör man nog hitta en bil med färre mil istället och lägga pengarna där.

Billigast är att köpa förbrukningen och använda en billig olja.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Med 34000 mil är det väl läge att titta på vevhusventilation och lite annat?
Kolla hur givaren på insuget ser ut, de sotar gärna igen. Det kan ge ett hum om hur motorn mår i allmänhet.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Nästa elbil från Volvo?

Jag hade hoppats på en design närmare E[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]