- mån 15 maj 2023, 12:15
#1541097
Har funderat på att eftermontera dragkrok på min bil då jag behövt låna farsans bil med dragkrok flera gånger den senaste tiden. Hans bil har börjat strula så tänkte se om jag kunde eftermontera på min egen.
Hittade via dragkroksexperten en "deal" med fast dragkrok, 7-polig för 5670kr. Jag har parkeringssenor och vet att man behöver lägga till "kommunikation med bilens ECU" om man vill ha att den kopplas bort varje gång man kopplar släp (1500kr extra) . Jag själv bryr mig inte så mycket om bilen piper när man backar med släp och tänker att man måste väl inte lägga till detta om man inte vill, eller är det ett krav på nyare bilar, läste det någonstans.
Kommer aldrig dra husvagnar vilket är varför jag valde 7-polig, bara släp.
Behöver man lägga till denna "box" eller kan man montera dragkrok utan den kopplingen?
Och tycker ni det är värt att göra det på en bil som gått 18000 mil?

Hittade via dragkroksexperten en "deal" med fast dragkrok, 7-polig för 5670kr. Jag har parkeringssenor och vet att man behöver lägga till "kommunikation med bilens ECU" om man vill ha att den kopplas bort varje gång man kopplar släp (1500kr extra) . Jag själv bryr mig inte så mycket om bilen piper när man backar med släp och tänker att man måste väl inte lägga till detta om man inte vill, eller är det ett krav på nyare bilar, läste det någonstans.
Kommer aldrig dra husvagnar vilket är varför jag valde 7-polig, bara släp.
Behöver man lägga till denna "box" eller kan man montera dragkrok utan den kopplingen?
Och tycker ni det är värt att göra det på en bil som gått 18000 mil?


