Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Om det trycker kompression till kylkanalen bör det rimligtvis gå även åt andra hållet. Om du kör den varm, sedan stänger av och låter den stå 10 min bör övertrycket i kylsystemet trycka in vatten någon cylinder, försöker du starta då bör den gå på 3 cylindrar några sekunder om det tryckt in vatten i förbränningsrummet.
Användarvisningsbild
av lennarte
frasse4 skrev:Om det trycker kompression till kylkanalen bör det rimligtvis gå även åt andra hållet. Om du kör den varm, sedan stänger av och låter den stå 10 min bör övertrycket i kylsystemet trycka in vatten någon cylinder, försöker du starta då bör den gå på 3 cylindrar några sekunder om det tryckt in vatten i förbränningsrummet.
Den gjorde så tidigare när den stått över natten. Efter jag hällt i vitpeppar har den inte gjort det. Var ute i går kväll och kollade mattorna på golvet, dom var "snustorra". Båten har högsta prio, sjösättning med kran 13/5. Efter där kan det bli aktuellt att plocka ner motorn i 745-an.
Båten ska bottenmålas, i veckan som kommer ska jag våtblästra den under vattenlinjen. Har köpt en ny högtryckstvätt (Kärcher K7) då min gamla (K5) börjat "tappa orken". Den var i klenaste laget redan då den var ny. Lånade hem en K7 från jobbet för ett antal år sedan och den gjorde jobbet bättre och på kortare tid. Men den gick senare sönder och då köpte dom en K5..... :-( Nackdelen är att jag får köra den från 380V uttaget med en adapter, så jag ska börja morgondagen med att försöka leta upp den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har idag varit på Biltema och köpt bottenfärg till båten. Innan jag körde startade jag motorn på 745-an (startar på alla 4) och lät den gå på tomgång utan kylarlocket på. Allt verkar fungera. Mäter temperaturen med en IR-mätare och allt ser bra ut. Efter ½ timme så mäter jag 85° bakom termostaten och 65° framför. Samma temperatur på kylaren vänstra sida och 35° på den högra. Det verkar alltså vara precis som det ska. Sätter på kylarlocket, kör mot Biltema och efter 3 km så pst och vindrutan immar igen. Jag tror att jag ska köpa ett nytt kylarlock :bored: Men allra först ett nytt värmeelement. Det måste väl vara det som "går läck" och sedan tätnar (finns fortfarande vitpeppar kvar) när jag kör. Måste ha båten i sitt "rätta element" (??) först då 745-an är den enda bil som får dra så mycket
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu provat med ett annat kylarlock, blev precis samma. Gick åt 3 liter kylarvätska fram och tillbaka till Biltema igår eftermiddag (c:a 5 mil) . Dock håller elementet tätt nu. Är i princip färdig med båten, sjösättning på lördag och sedan ska jag plocka isär 745-an och byta toppackning. Ska även gå igenom vevhusventilationen ordentligt (slutat fungera), byta kamrem, e.v vattenpump, alla p-boxar (även till balansboxarna). Även dela topplocket och byta o-ringarna till tändstiftshålen. Får se om jag får tid att byta värmeelementet också, det lär väl börja läcka igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska börja med 745-an nu, ska beställa grejer i veckan. Vet någon om det är samma storlek på alla p-boxarna på framsidan motorn? Tänkte byta dom i balansaxel boxarna också. Dom används inte längre, men där är ju oljetryck i dom ändå. Hittar ingen information om dom.
Är det någon ide' att köpa den "större" sotningssatsen som innehåller ventiltätningar?Misstänker att dom inte är så lätta att byta. Kan förmodligen låna verktyg från en bilverkstad. Motorn har gått c:a 50000 mil och är aldrig öppnad så dom bör vara ganska hårda.
Användarvisningsbild
av lennarte
Beställt sotningssats och värmeelement hos www.vparts.se kommer i slutet på veckan. Dom hade dock ingen kamrem.... :mad: får söka vidare efter den. Ska byta tätningar i balansboxarna också, verkar inte finnas uppgifter om dom. Ska plocka bort dom så ser man vad det är för storlek.
Det fanns "på denna tid" både koppar och aluminium element. Står på hemsidan att det inte går att använda alu.elementet om jag har koppar, men enligt mailkontakt ska det passa "med en viss modifiering". Någon som vet något om detta?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det finns reservdelskataloger på gcp.se så kan du nog hitta uppgifter på packboxarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
frasse4 skrev:Det finns reservdelskataloger på gcp.se så kan du nog hitta uppgifter på packboxarna.
Joo, men dom är lite jobbiga att "titta i" utan stor skärm. Ska titta där senare.
Köpt kamrem hos www.shop.klracing.se dom hade skrivit "manuell spännare" så det blir rätt. Köpte även kylarlock, vevaxeltätning, vattenpump, tempgivare till kondensor fläkten, styrhylsa till topplock.
Vet ej vad det sista är, men förmodar att den kanske behövs.
av panth0n
lennarte skrev: ons 17 maj 2023, 09:52 Joo, men dom är lite jobbiga att "titta i" utan stor skärm. Ska titta där senare.
Glöm inte riktplana toppen!! Kostar inte många kronor i sammanhanget och det krävs inte mycket skevhet för att det ska läcka med nya packningen.

Nummer 13 i bilden är den som gömmer sig bakom 17 och 14 :-)
BildBild
Användarvisningsbild
av lennarte
panth0n skrev:Glöm inte riktplana toppen!! Kostar inte många kronor i sammanhanget och det krävs inte mycket skevhet för att det ska läcka med nya packningen.

Nummer 13 i bilden är den som gömmer sig bakom 17 och 14
Tack för detta. Blir till att kolla på. Jag skulle då behöva 11, 12, 13 och 15 (var sitter 14?) för att vara säker på att det blir tätt. Blir inte riktigt klok på bilden, är sidan där o-ring 13 visas mot blocket, eller ??? Alternativt tillverka och passa in en typ 4 mm planfräst järnbit med med en kraftig packning. Ser bara ett hål för olja. Borde det inte vara olja både in och retur? Är o-ring 14 kanske för ett hål som sitter framför strecket från 12??? Snett under 13.
Ska kolla noga på toppen. Den borde inte vara skev då den aldrig varit så varm så den kokat
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]