Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nela1983
Hej, ska kanske snart köpa min första Volvo och tänkte kolla med er som kan detta bäst.
Bilen i frågan är

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /108667130

Det jag undrar över är om 19000 mil är mycket och om det är nåt jag borde speciellt titta efter när jag väl ska titta på den. Vi behöver en familjebil med bra med utrymme och denna ser helt ok ut, enda jag tänker på är just milen, är det nåt o vara orolig över? Tackar på förhand
Vinterdäcken kan om bilen är uttagen 2015 vara 8 år (i äldsta laget)så kolla året på vinterdäcken.

Kan inte så mycket om själva biltypen i övrigt så jag kan kommentera priset.

Vid de milen kanske spolning av växellådan är att rekommendera.

Kolla att dieselvärmaren fungerar. OBS startar nog inte över typ +15 grader , eller närheten. Tempgivaren brukar sitta i någon backspegel som kan kylas med en påse djupfrysta kyckling delar.

Kolla även parkeringshjälpen.

Verkar inte vara drag? Försök pruta in (typ 50/50) det om behov finns.

Räkna med att Volvo on Call inte kommer att funka så länge till pga nedsläckning av 3G näten. (Funkar inte på 4G)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Den såg jag igår.
Kollade inte närmare på den eftersom den inte har AWD, men tyckte den var lite klent utrustad.
FWD eller AWD är helt vad du behöver. Har bilen 2-4 veckor varje vinter i alperna på dess backar och enda gången jag hade behövt det var 2013 långt uppe i Sverige en gång sedan jag tog körkort 1998. Men det gick att koppla ur antispinn så kom man loss då. :) Hur som var det väl balansaxlar på dessa som stack ut? Annars är det vad jag vet att kolla stenskott ovanför vindruta samt främre hjulhus så det inte rostar där förutom det vanliga som på andra bilen. Även kupefläkt så den lirar som den ska och helst utan "gnissel". Byta oljan i lådan kan ju vara trevligt med. Sen kan det vara dags för andra slitdelar när som. Vår är en 2014 på 18000 mil och än så länge är det bara bromsskivor samt belägg vi bytt i karossen. Tänker ibland att man ska byta bil men ser ingen anledning, den är i ett otroligt bra skick och känns nära på som ny att köra ännu och tänker nog int tänka byte förrän 2025 som det ser ut nu. Kan ni så leta efter en Summum eller Ocean Race så får ni läderklädseln med
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]