Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av moose
Detta är ju typ samma på alla bilmärken. Har själv kört VW/Audi innan å på dessa ger ju 100% av torkarmotorerna upp på så man har lossat en del torkararmar. Brukar gå fint om man vickar lite på dem samtidigt som man drar. Ibland även vrida lite. På VAG bilarna kunde man vara rätt brutal då motorn ändå skulle kasseras, men det brukade inte bli några skador på varken axel eller arm ändå.
av JimBob
Även min satt som berget men..... lossade muttern, gängade ut den lite, tog en pennhammare och ett par välriktade slag.......Plopp.

Nu är armen där den skall vara.
av ulflun
Även min satt ordentligt. Fick lov att åka och köpa en avdragare. Biltemas art.nr. 20-3404 passar just så pass att den går runt "armen" för att kunna dra loss den. Var försiktiga, jag fick en liten spricka i min torkararm. Fungerar ändå och syns knappt men ska byta den vid tillfälle. En ny torkararm inkl. täckplugg lik original finns på AutoDoc för 70 kr (Abakus art.nr. 103-00-120).

Bifogar även bilder för vidare referens (t.ex. placering av "hålet" för att peta ut täcklocket innifrån).

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Steffe3
Den versionen köpte jag också i ett svagt ögonblick (hade inte måtten). Den går precis som sagt, men deras riktiga avdragare fungerar utan problem.
av antett
Själva locket saknades det ju bild på, så det kommer här. Om man vet hur pinnen ser ut kanske det blir enklare att lyckas peta ut den…
Bilagor
19743653-A80B-4C67-B5C2-B5DFD0D76599.jpeg
19743653-A80B-4C67-B5C2-B5DFD0D76599.jpeg (1.96 MiB) Visad 446 gånger
av xAx
Har fösökt justera min torkararm i bakrutan efter att ha läst denna tråd, men hur i helsike kommer man åt underifrån och med vad för att få väck locket?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Sitter en liten spärr bakom, som man kan se på bilden ovan. Men det är en skräpmagnet, så det kan vara lite segt att få ut den.
Användarvisningsbild
av iRunfast
@Unflun, tack för hjälpen. Även om jag inte får loss min armjävel. Avdragaren går alltså på utsidan av den svarta plastkåpan? Annars ser jag ingen möjlighet att fästa en avdragare. Muttern av men armen kvar. Har bankat, slitit, vickat, ruckat, silokonat, wd40, svurit som en borstbindare. Inget har hjälpt. Armen 1, Robert 0 :(
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]