Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Timz
Har blivit mera rassel ljud när backen läggs i fast kopplingen är i botten.
Om jag lägger i backen stillstående innan start går det smidigt. Inga problem att lägga i de andra växlarna framåt , Ibland att ettan kan vara trög att lägga i när man stannat till ex, vid korsing. Har justerat plåten innanför växelspaks damasken för just det = lite bättre.
Förmodar att kopplingen skall spännas, är det lätt att göra ?
Är det bilen i din signatur så är det med tämligen stor säkerhet hydraulisk koppling på den, dvs inget man varken ska eller kan spänna.

Symptomet du beskriver låter lite som att lamellen kärvar på axeln, dvs ingående axel på lådan stannar inte som den ska. Det brukar hjälpa att dubbeltrampa.
Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut på rödblockarna, men möjligt att det kan gå att smörja axeln genom gaffelhålet.
Prova att lägga i ettan eller 2-ans växel först innan du lägger i backen. Då stannar växellådan om det inte är något större fel.
av Timz
Att lägga i ettan eller tvåan innan hjälper inte, drar jag upp back flärpen på växelspaken hörs det det hur kuggarna tar i ....och rasslar och klonkar så är backen i.
Har inte provat att dubbeltrampa kopplingen än.
Har du stort "spel" i pedalen kan du fått in luft i systemet. Kan också vara att tryckplattan i kopplingen "havererat" eller som "Lucif3r" skriver "torra splines".
På min 745-a släppte lamellen på en sida, gick i smådelar och lade sig i flera "lager". Den frikopplade inte alls längre...... Går att köra ändå, men kräver en annan teknik.... 😓😓
av Timz
Luftade kopplingens hydral, det kom inga luftbubblor. Sprutade in lite 556 i gaffelhålet vid splines.
Har inte märkt någon skildnad. Tänke byta växellådsoljan til 10W-40 från Biltemas.
Vad rekommenderas till en förmodar jag en M47 (740 GL 1990) Syntetisk eller mineral då ?
(Fast det står i Volvos egen rep manual ATF F eller G 1.3 Liter). Bara att hälla i tills det rinner ut igen hissad på plan mark.
Ser att det har läckt lite olja från växellådan.
"Vanlig" mineralolja typ 10w30/40. ATF Typ F/G om du kör vintertid norröver. Detta är den senaste rekommendationen jag känner till. Det har varit många ändringar på just M47 (5-växlad manuell) under åren.

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]