Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!

Nu har vår AGGregat (V90CC D5 Polestar my19) rullat 80tkm och blivit 5 år gammalt.
Det ser ut att vi inte uppgraderar bilen i närmaste framtiden och behåller den i några år till.
Snart är det dags för nästa årlig service.
Vad ska man fundera på att göra proaktivt att förlänga glädje? Rensa några givare/sensorer/ventiler? Byta bromsvätska?

Tack på förhand!
Preventivt underhåll är den vanliga årliga servicen.
Ifall du ska börja "underhålla" delar av bilen innan ett fel uppstått kommer det inte finnas något stopp för vad som ska göras.

Självklart kan du byta olja i växellåda och haldex utanför rekommendationerna, dock kommer varken haldex eller växellåda att gå sönder om du låter bli.
Allting mekaniskt slits, och kommer till slut att gå sönder - även med extra oljebyten.

Dock ska du självklart byta brosmvätskan, rekommendationen är vartannat år.
Preventivt Nr 1 generellt; se till att rosten inte får fäste, inspektera undersidan regelbundet. Verkar ju vara högaktuellt på V90😁
Något enkelt att göra själv, lämplig olja i sprayburk, olja gångjärnen till dörrar luckor, dörrstopp, handtag och lås. Gör det själv samtidigt som jag byter till sommar/vinterdäck. Tar två tre minuter att gå runt och spraya lite.
Sånt görs tydligen inte på service längre.
Om du inte skiftar hjul själv vår-höst så kan det vara värt att själv ha lös hjulen en gång om året och grundligt spola rent bromsok, hjulhus, fjöderben (fram) osv. Brukade jag alltid göra på mina bilar vid varje hjulskifte, före jag skaffa min senaste V90 MY22. Skall ha min bara ca 1 år till så jag bryr mig inte så mycket ang. det jag nämnde på just den bilen. Men i långa loppet är det bra syna och göra rent runt bromsoken regelbundet. Gör man det aldrig kan lätt en bromskloss kärva t.ex. Så ser man ju skicket på bromsbeläggen och skivorna med egna ögon. Lite förebyggande, byta innan helt utslitet.
Själv kör jag så otroligt lite bil numera jämfört med förr så på min bil är nog problemet mer att det kan kärva här och där för den inte används så ofta. Kör mest på el också (är en laddhybrid). Hoppas din V90 CC håller bra den tid Ni planerar ha kvar den. Det går inte bygga en V90 CC längre på Volvo Cars hemsida "Bygg din Volvo" och det tyder väl på tillverkningen upphör framöver. Så den dagen du skall sälja din V90 CC kanske den är väldigt eftertraktad, vem vet.
least skrev:Preventivt underhåll är den vanliga årliga servicen.
Ifall du ska börja "underhålla" delar av bilen innan ett fel uppstått kommer det inte finnas något stopp för vad som ska göras.

Självklart kan du byta olja i växellåda och haldex utanför rekommendationerna, dock kommer varken haldex eller växellåda att gå sönder om du låter bli.
Allting mekaniskt slits, och kommer till slut att gå sönder - även med extra oljebyten.

Dock ska du självklart byta brosmvätskan, rekommendationen är vartannat år.
Problemet är att rekommendationen = byt aldrig.
Det blir inte bra...
Xanthopteryx skrev: mån 08 maj 2023, 18:30 Problemet är att rekommendationen = byt aldrig.
Det blir inte bra...
Jodå, om man råkar äga en bilkoncern som vill sälja fler nya bilar för att få in mer stålar :-D

Ett annat tips som sparat mig mycken möda när bilen börjar bli äldre; om man droppar lite olja på luftnipplar och bromsslangssanslutningar i samband med S/V hjulskiftena så rostar nipplarna inte fast. När dagen kommer då det är dags att byta ett bromsok eller en slang så är det gjort på några minuter :-)

Jag erkänner att jag hade fel och ber om urs&[…]

Mycket riktigt. Batteriet satt bakom handskfacket.[…]

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]