Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har en volvo 740 tic med b230fk motor från 940. Det är så att jag nyligen har bytt toppen på bilen till en 530 fast för förgasare som jag pluggade vattenkanalerna vid insuget, tog en provtur och en av pluggarna lyckades så klart flyga ut. Snabb hem igen och fixat, men nu uppstår det ett nytt problem bilen startar och går fint jag kan gasa upp den utan problem men den håller sig bara i liv ungefär 20sek för att sen stendö. Efter det vill den inte starta upp alls men om jag väntar en längre stund kan jag starta den igen men med samma resultat. Bränslepumpen undertill vet jag att den funkar då det sitter nån värre variant och man hör surrandet tydligt inte hunnit kolla pumpen i tanken ännu. Någon som har vart med om något liknande och vet vart jag ska börja kolla?
Jag har kopierat och skrivit ut ett komplett elschema till 740 -88 och framåt från min Haynes rephandbok, det är för alla 740 och är c:a 35 x 85 cm. Plus ett lika stort till som innehåller allt som inte är samma på alla modeller. Och 2 st A4 med namn och nummer på alla ingående delar. Så skaffar du en Haynes bok så finns det säkert det oavsett vilken upplaga det är. Det schema jag har omfattar t.ex inte sådant som bara finns i diesel modeller

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]