Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adam90040
Hej,

Har en 940 LTT -96 (automat). Har W5-30 hemma (biltema) men på biltema.se verkar W10-40 vara den som rekommenderas till 940. Tänker att det blir ju varmare snart också. Kan tänka mig att det går över 30 c i sommar. Bara att köra i eller borde jag byta?

(bild från instruktionsbok, från www.bruksanvisni.ng)
Bilagor
olja 940 -97.PNG
olja 940 -97.PNG (104.9 KiB) Visad 3886 gånger
av KalleJ
5W40 året runt om du ska köpa. Kör du inte som en biltjuv, drar tunga släp etc. borde 30 olja räcka, men finns säkert fler som har första hands erfarenhet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vilken olja som helst (fabrikat) är ljusår bättre än den som fanns när din bil var ny. Skulle nog undvika 5W på en såpass gammal konstruktion. Möjligtvis vintertid. Jag "kör" med Biltemas semisyntetisk 10W-40
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motoroljor/semisyntetiska-oljor/10w-40/semisyntetisk-motorolja-10w-40-acea-a3b3-a3b4-4-l-2000052216
Har gjort så i måånga år, byter en gång om året (600 - 700 mil) minst.
E.v blir det denna olja nästa gång
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motoroljor/helsyntetiska-oljor/5w-30/helsyntetisk-motorolja-5w-30-acea-c4-1-l-2000052214
Då den passar för frugans nya Subaru också
Är liite orolig att hälla i 5W i 745-an dock. Vi får se, där är garanti än på Subarun så ja får köra 745-an på 10W-40 något år till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Finns noll och ingen anledning till att "undvika 5W". Det enda 5W gör är att ge smörjning till motorn fortare än 10W. Skulle aldrig gå över 5W på speciellt en turbo-bil. Ju fortare man får smörjning desto längre håller turbon... Och jag skulle heller aldrig gå under 40 på en så här gammal spis. Då blir oljan för tunn istället, med sämre smörjegenskaper... Det är ingen hypermodern lågfriktionsmotor vi talar om... Det är en gammal sliten järnklump med säkerligen alldeles för stora kolvringstoleranser...

Märke på oljan har noll och ingen betydelse i praktiken. Bara den uppfyller klassningen som ställs...... Vilket mig veterligen varenda olja som säljs gör med råge. Men något undantag existerar säkert någonstans...
av KalleJ
Tack jag orkar inte förklara hur viskositetskurvan ser ut vid temperaturer.
Med den logiken så skulle man unvidka att starta motorn när oljan redan är varm.
0W40 borde funka bra de med.

Drar motorn lite olja (med 5W30) är de ju bara fylla på med 5W-40 när det behövs så får man lite högre viskositet :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Det absolut viktigaste med en turbomotor är att aldrig stänga av motorn förrän turbon kommit ner i "tomgångsvarv". När du stänger av motorn kommer ingen ny olja fram och kylningen upphör. Det borde vara viktigare. När du startar motorn kall är där ju olja kvar (om du stängde av motorn rätt) så ger du inte full gas direkt så kommer smörjningen igång ganska omgående. Det är nog viktigare (på en turbomotor) att oljan inte tappar smörjfilmen vid höga (mycket höga) temperaturer än att det skulle ta tid att få fram ny olja vid kallstart. Allt inom vissa gränser förstås.
av Helgonet67
En sak jag undrar är, varför inte en Mobil1 5w-50 motorolja skulle fungera över sommaren på en så gammal motor. Rent teoretiskt alltså och inte i praktiken.
av KalleJ
Funkar väl men förbrukningen borde öka något (pumpförluster). Utan några egentliga fördelar, om du inte ska köra folkrace eller nått
Har testat 5W50 i en gammal Honda CRX.
Uplevde bara att motorn gick lite "mjukare/segare" tills den nått ordentlig temp.

Ser du 50 olja på rekommenderade viskositeter? :nerd:

Fan en bra 5W40 olja funkar typ i alla bensin bilar förutom några BMW som kräver tjockare olja och nyare bilar som ska ha 0W20 med avgasfiltrering.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns en "ny" klassning till partikelfilter bilar ACEA C (1 - 5) som är "Low Ash" oljor. Ska ha den till Subarun när garantin gått ut, och då blir det förmodligen samma i 745-an också kanske provar den i båten också. Hällde den i en V60 AWD D5 (C3 5W-30) jag servade förra våren.
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000052211
av Helgonet67
5w-50 motorolja används nästan bara till äldre Mercedes numera, alltså äldre dvs W124 och nedåt. Den var självklart inte med på listan över godkända motoroljor hos Volvo. Dock mycket vanlig hos Honda och Opel på tidigt 90-tal. Fick till och med köpa till bra pris när jag hämtade ut min CRX - Vtec.

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]