Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en -09 FAS2 med 2.5 FT på 200 hästar med automat, alltså den gamla motorn.

Min fråga är ju gällande förbrukningen om den är normal, eller om det kan vara så att den är lite för hög?

Har ett par 195/65x17 tummare med 2.6bar

Blandad körning nu ligger på 1.27L/milen. Hade tankat upp fullt, sedan kört 200km och sedan tankat upp fullt. Så inget jag har använt mig från instrumentpanelen.

Om det är för hög förbrukning, vad kan det bero på? Kör helt vanligt, alltså inte plattan i mattan.

Kan man eventuellt behöva rengöra LMM:en?

Tacksam för hjälp!
Med tanke på att jag ligger runt 0.8 med samma motor (fast manuell) och 19", så låter det rätt högt. Fast det beror förstås på bränsle också, när jag kör på E85 ligger jag runt litern, och 0.8 på 98.
Kolla upp dina bromsok, de behöver bara ligga på en liten liten aning för att förbrukningen ska börja dra iväg.
Står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min gamla V70.. efter 24 år med bilen har jag insett att det är alldeles sant :-D
Sen: köp bara däck med A eller B-klass på rullmotstånd, gå INTE upp i bredd, håll lufttrycket i överkant på rekommenderat område. Men det verkar du redan ha tänkt på.
Inget takräcke, spoiler, vindavvisare eller husvagnsspeglar hoppas jag :-)
Åker man mycket korta sträckor så lönar det sig att ha tunnaste tillåtna olja, 0W30 eller vad det kan vara på din bil. Förbrukningen går ner snabbare efter kallstart.
Erik Å skrev:Kolla upp dina bromsok, de behöver bara ligga på en liten liten aning för att förbrukningen ska börja dra iväg.
Står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min gamla V70.. efter 24 år med bilen har jag insett att det är alldeles sant :-D
Sen: köp bara däck med A eller B-klass på rullmotstånd, gå INTE upp i bredd, håll lufttrycket i överkant på rekommenderat område. Men det verkar du redan ha tänkt på.
Åker man mycket korta sträckor så lönar det sig att ha tunnaste tillåtna olja, 0W30 eller vad det kan vara på din bil. Förbrukningen går ner snabbare efter kallstart.
Bromsoken ska jag definitivt kolla upp, hade faktiskt samma problem med en tidigare bil för några år sedan. Kan vara så att jag har fel gällande dimensionerna, kan vara 205/60 t.o.m inte helt 100 just nu. Ägt bilen i cirkus 2 månader nu.
philippk skrev: sön 07 maj 2023, 11:40
Erik Å skrev:Kolla upp dina bromsok, de behöver bara ligga på en liten liten aning för att förbrukningen ska börja dra iväg.
kan vara 205/60 t.o.m inte helt 100 just nu. Ägt bilen i cirkus 2 månader nu.
Ja 16" är 205/60
MagnusR skrev:Vad är blandad körning just för dig? Många korta turer lär öka på snittet ordentligt
Ungefär 80km var stadskörning, men inte som i Stockholm där man måste stanna vid varenda rödljus, utan i mindre stad. Samt 120km med stadiga 100km/h utan några stopp eller omkörningar, körde endast på farthållaren
Om du inte hittar något fel på bromsar, däck etc så kanske din termostat strular och motorn går för kall alt så händer det att bränsletrycksgivaren på spridar railen visar fel värde till motorstyrningen så den skickar på för mycket bränsle till motorn, kanske en ide att ta upp tändstiften och se om de är blöta/sotiga

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]