Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:Jag köpte fästet med fyrkantig bussning på skruvat för att testa men det glappade något kopiöst direkt ur lådan.
:shock:
Det var inte bara defekt då? måndagsexemplar osv. Låter konstigt att en ny bussning skulle glappa redan direkt ur lådan, om det inte var defekt.
Transporten från skruvat till postombudet skakade väl så mycket så att bussningen blev slut :wink:
Användarvisningsbild
av taxi
Jag köpte en sån där fyrkantig från Autoeperten, med glapp. Fick pengarna tillbaka, men nu börjar jag undra om dom ska glappa? För det är fler här som har råkat ut för samma sak vet jag.
Om dom nu ska glappa så finns det väl ingen anledning att ha ens ha någon där, det lär ju slita på dom andra bussningarna fort om den glappar samt att det tar flexröret. Självklart så sliter det ju mer på sakerna om man kör utan det fästet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror ju på hur mycket det glappar också... Talar vi om typ 1mm så är det ju ingen fara. Glappar det därimot bortåt centimetern, mja då är dags att byta den. Men som jag nämnde tidigare, det absolut bästa är att ha motorn så stum som möjligt, så givetvis vill man inte ha något glapp öht...
Orginal skumgummi bussningar har så kort livstid ändå och "glappar upp sig" väldigt fort, och glapp redan ur kartongen hjälper ju givetvis inte till att hålla den vid liv längre ...

Tänk dock på en sak... Det sitter en bussning i andra änden också, vid torpeden... Den är lika viktig att hålla fräsh den... För är den slut så kan du ha en bussning i hårdplast i det stora fästet utan att motorn blir det minsta mer stabil... Skulle själv behöva byta min snart :roll: Dom är inte speciellt dyra om jag inte missminner mig... Har för mig poly kostar typ 300kr, skumgummivarianten kostar garanterat mindre.

En annan sak att tänka på är att ny bussning i ena änden men gammal i andra kommer slita betydligt mer på den gamla bussningen... "En kedja är inte starkare än sin svagaste länk" ni vet... :roll:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Rejält trådlyft här!
Ikväll roade jag mig med att byta bussningarna i övre momentstaget till Powerflex, den stora främre lila bussning och den mindre mot torpedväggen gul bussning.
IMG_20230506_204952.jpg
IMG_20230506_204952.jpg (3.87 MiB) Visad 746 gånger
Hoppas det är en inkörningsperiod tills grejerna "sätter sig" för det vibrerar och låter en hel del mer, det är en aning störande. Undre staget är fortfarande original, ska byta det så snart som möjligt. Troligen har det inte bytts ut sedan 1998... Kan det tänkas att vibrationerna blir bättre när även det undre staget är bytt? Det märks verkligen att motor/växellåda inte rör sig lika mycket längre, det påverkar vägkänslan positivt.
Användarvisningsbild
av Derank
Vibrationerna får du av att det blir för stumt, jag testade själv det där för många år sedan, bytte tillbaka direkt. Det ska kunna röra sig men det begrep jag inte då, trodde att ju stummare dessto bättre.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Byta tillbaka är liksom inte görbart...
De gamla bussningarna var slut, och de blev inte i bättre skick av att få loss dem ur fästena!
Funderar på att köpa ett nytt komplett bakre fäste med gummibussning, det vid torpedväggen. Tyckte bilen var helt okej när jag bara hade bytt den främre bussningen till polyuretan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag körde med poly i stora och poly i nedre, orginal i det lilla där bak i flera år. Det vibrerade ju lite, det gjorde det... Iaf så länge den bakre höll... Vilket det inte gjorde så där super-länge.
Nu har jag poly även där och visst det vibrerar rätt mycket på tomgång, men nu sitter ju iaf motorn still :-D

Nackdelen med att blanda poly och vanliga är ju just att dom vanliga kommer slitas ut väldigt väldigt fort...
Då får jag väl byta bussningen på torpedväggen en gång om året, för så här kan jag inte ha det.
Det låter och skakar i stadstrafik så man tror att fyllningar i tänderna ramlar ut...

Väntar på ett komplett fäste med bussning från Mekster.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]