Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Hittade ingen annan tråd om detta.

Har som jag nämt tidigare funderingar på att använda min gamla baslåda med slutsteg i min volvo men som jag har hört måste man koppla in sig på högnivån på volvos stereoförstärkare och få får man göra en motståndsadapter. Men hur går jag till väga rent praktiskt? vilka kablar och kontakter behöver jag? är det någon som har gjort detta som jag vill göra?

Sen undrar jag om det går att byta ut originalhögtalarna till något annat?
typ om man hittar begade på skroten ifrån ett premiumpaket eller liknande?
samt en större förstärkare.
av Frownlayer
hej... om du ska koppla in ett slutsteg från högnivå så behöver du en sån här:

http://www.mds.se/?artnr=2860402

om du är för snål så kan jag beskriva vilka motstånd du ska använda när du gör ett eget kretskort. men e du osäker på hur man gör kretskort så gå in i närmsta ljudåterförsäljare och fråga om de har eller kan beställa en sån här.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ah, tack så mycket men jag köper gärna något bättre än MDS de är skitkvalitet enligt mig.
Köper gärna kvalitetskomponenter.

Mitt slutsteg har ju högnivå ingångar också. Men måste man omvandla ändå?
Nackdelen med högnivå är ju att det kan bli lite brus och ett "ploppande" ljud då man stänger av signalen.

Jag får undersöka saken närmare. Kanske får fixa ihop ett eget kretskort.. var iofs ett tag sen men då får man ju en custom made omvandlare med fina komponenter om man så vill ha det.

Om man vill byta ut volvos originalhögtalare runt om finns det möjlighet att koppla till ett slutsteg på dessa då? Blir nog tungt att driva icke anpassade element på original förstärkaren som jag har på typ 4x20W eller vad det nu är.
av Frownlayer
om den har högingångar så testa det.

det finns lägre brusförhållande på högnivå än på lågnivå. det ploppande djudet slipper du om du köper en liten kondis.
Jorda allt på samma punkt och ha grova kablar minst 8kvm.

de flesta (nyare) steg brukar ha en rca-utgång som man leder vidare till nästa steg. och det e ju inte stereon som får jobba om du kopplar in element på högnivå, utan elementet.

Angående MDS så tycker jag inte att det e skit. man får det man betalar för. mina högtalare till min bil kostade över 4000kr. och de är ruskigt bra.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag undrar om det är någon som vet vart förstärkaren sitter i min S40N -06? Det sitter ingen bak i skuffen på vänster sida på väggen vid bakljusluckan innanför inredningen. Det är en tom plats där det är tänkt att det ska sitta en.
Jag har Performence stereon. Om det inte finns någon finns det ett kopplingsschema över bilen nånstans? Vart kan man annars ta högtalarsignalerna ifrån?
av Ronne
Orfeous skrev:Jag undrar om det är någon som vet vart förstärkaren sitter i min S40N -06?
Hej.
Förstärkaren är inbyggd i huvudenheten på performancestereon. HP och Premium har separat stärkare i skuffen.

/Ronne
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ah, jag läste det i VADIS.. men vilka kablar plockar jag högtalarsignalen ifrån? finns ju ett ex antal kablar som kommer ifrån dörrarna t.ex
Användarvisningsbild
av Orfeous
Det verkar som att det inte är någon som har någon idé om detta så jag får fortsätta att forska vidare i kabeldjungeln :D
av Perris
Ja gör det du, man kan ju ite få allt "gratis" här i världen !! Vad jag förstår så har du ju "Vadis" så det är väl inte så svårt !!

God "H "Jul
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jo, VADIS har jag och har hittat kabelkontakterna och allting men enligt VADIS ska det finns en mediaenhet som jag har har på min bil eftersom jag har Performence stereon och inte High Performence. Därför tjorvar det lite.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Någon som vet intervall på att byta ge[…]

Läste lite lagtext. Alla elbilar/hybrider t[…]

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Du säger ju själv att du får b&[…]