NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoMinVolvo
Hejsan.

Har ett problem på min V50 som varken jag eller min lokala verkstad kan lösa, då felet såklart inte uppenbarar sig då jag lämnar in den.

Ibland så startar bilen som vanligt men ibland så startar den och går ca 20-50sek innan den dör och vägrar starta.

Har mina misstankar mot bränslepumpen men det lustiga är att jag kan rulla igång bilen.

Har bytt samtliga spridare och gjort en spridarinställning men det hjälpte inte.

Provat att slå som en idiot på bränsletanken när bilen inte startar men det hjälpte inte heller.

Mvh
av flub
Är det några felkoder ?

Varför byte av spridare? Var det fel på dem? Var det annat fel innan?

Vad är bränsletrycket? Blir det skillnad de uppstartarter den funkar mot när den dör?
Byttes nåt mer? Bränslefilter etc.. ?

När den går, går den som vanligt? Långa sträckor?

Ursäkta men det blev väldigt många frågor...
av kvillebäck
Jag är inne på samma som föregående. Bränslet. I bästa fall bränsletrycksregulatorn. kan vara bränslepumpen med eller bara luft som tränger in någon stans.
av kvillebäck
Ingen pump i tanken men extremt liten diameter på sugslangen i tanken så om det är skräp som lägger sig för hålet så är det nog inte en nacktdel att försöka få något att hända där.
Är inte bränslefiltret bytt så börja där. Klyv och inspektera det gamla. Är det klägg där i så ner med tanken.
Är bränslefiltret bytt så leta utmed bränslerören om det fuktar någon stans. (blir en kletig massa där det läcker och diesel blandar sig med damm.
Därefter bränsletrycksregulator.

Lycka till!
av VolvoMinVolvo
Tack för alla svar.

Detta fel dök upp förra sommaren. Efter nån månad till så sjönk motorprestandan och en felkod dök upp. Då lämnades den in.

Dem bytte då samtliga glödstift och en spridare då det var läckage vid den. Dem hävdade att detta skulle även ta bort felet att den inte starta.

Bränsletrycket, kan jag se det själv? Ingen aning på den frågan.

Kollade igenom reparationen och dem verkar inte bytt bränslefiltret. Då fler nämnt detta så lär jag väl göra det. Vart sitter det? Svårt att byta?

Pga detta fel så används den nu bara som pendlarbil och går enkel resa 20-25mil vid varje uppstart. (2ggr i veckan)

Aha, då har man slagit i onödan. Va en yt video som visade att dem bytte pump i tanken. Därav min tanke kring detta.

Några fler frågor kring detta som kan hjälpa mig framåt?

Tack för alla svar och hjälp
av kvillebäck
bränslefiltret är nog en bra början, men tror nog att du har ett annat problem med. Det är inget svårt att byta filtret men att starta den efteråt är svårare om man inte vet vad man gör.
Din beskrivning lutar dock mer mot att det drar in lite luft i bränslesystemet när den står.

Lycka till!
av VolvoMinVolvo
Tack Kville.

Jag gör som du säger. Fixar nån mer händig att byta bränslefilter och kolla efter ett läckage. Å är det inte nått av de så får jag kolla upp bränsletrycksregulatorn.

Tack som fan
av VolvoMinVolvo
Just ja. Vet inte om det ändrar din tro på att det är ett läckage. Men när felet uppkom så stod den bara 8h dvs en arbetsdag. Å felet kom då som nu ibland å ibland inte.

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]