Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Har läst att det kan vara lite marigt att fylla på AdBlue manuellt. Igår var det dags för första gången.

Hade fått uppgift om att min lokala stora Circle K skulle ha en pump för personbilar men så var inte fallet så jag fick gå in och köpa en dunk på 5 liter som hade tillhörande påfyllnadsrör.

Tanken i min V60 är på 11 liter och den var strax under hälften så 5 liter ska ju gå i utan problem.

Jag försökte fylla på i lugnt tempo men det blir ju ändå ett kluckande från en sådan dunk - vid två tillfällen måste det ha blivit någon luftficka som gjorde att det spillde över. Innan jag hann få ut pipen splashade det ut en pöl precis bakom höger bakhjul.

Är det normalt att det ska rinna ut där vid en eventuell överfyllnad eller har jag en läcka? Det ser ju ut som att tanken sitter där och det verkar ha kommit från mellan innerskärmen och in bakom karossen liksom.

Kunde fylla på som vanligt efter dessa överspill och mätaren visar ett streck under fullt

Är det någon form av överfyllnadsskydd som kräker ut bakom hjulet? Det kom ju lite uppe vid själva tanklocket också innan det liksom splashade ut bakom hjulet.
av hullan
CalleMan skrev:I V60 sitter det dränering där jag markerat.

Det leds ned till under bilen, så inga konstigheter. :-)
Tack Calleman! tänk det där hålet såg jag inte alls - jag stod och kliade mig i huvudet och undrade hur fasen det tog sig ner under bilen. Nu vet jag!
Användarvisningsbild
av V9097
Det är en slabbig uppgift att fylla AdBlue. Var exakt likadant på min V90 D4, det blir något lustigt fenomen så att den ibland spyr upp en del av det man just fyllt i.

Man vill inte ha det på finskorna, det bildas som kristaller när det torkar.
av Pear4Life
Ett litet tips :-)

Vänd dunken upp och ned med pipen i påfyllningshålet och skär hål i dunken i botten så att luft kommer in i dunken när den töms - Inget spill och fort går det.

Förutsätter ju att man håller koll på hur mkt man skall fylla på.

Min gamla PASSAT meddelade alltid hur mkt jag skulle fylla på som minst och som mest.

Kan det va nåt med Volvos "konstruktion" som ställer till det?
Användarvisningsbild
av Jorglund
Eller så tankar man Adblue på pump, vet inte hur vanligt det är med sådana men jag brukar tanka detta på Preem vid lastbils pumparna (Såifa) där jag tankar diesel normalt. slår ifrån som en vanlig soppa pump när röret blir fullt..
Borde fungera på de flesta mackarna som CirkelK, Q8 mfl.. :-)
av Skane86
Jag har samma fenomen på min V60, enda lösningen är att fylla på sakta, vääääääldigt sakta. Eller fylla på tills de börjar rinna över och sen ta en kopp kaffe och bulle, för att sedan fortsätta..

Jag kliade mig också på huvudet när det började rinna ut under bilen, men jag missade att de började sippra ut från påfyllet ner i dräneringsröret.
Användarvisningsbild
av Ted68
Provade att tanka adblue vid pump idag. Gick väl sådär, fick smyga väldigt för att få in några liter. Rann ut eller pumpen slog ifrån mest hela tiden. Är det speciella pumpar för personbilar? Tankade på Cirkle k idag och pumpen fanns där lastbilar brukar tanka. (Truckdiesel)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.