Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en v70 2009 och imorse när jag åkte till jobbet och parkerade den så insåg jag att de var typ som ett bubblande/kokande ljud vid höger framdäck. Rykte även lite lätt ifrån där. Hann ej kolla närmare eftersom kollegan stod att vänta. Kan tillägga att det hade regnat och vägarna var blöta om det kan va något som påverkar

Är det något jag ska oroa mig för?
Skulle ju kunna ha en anliggande broms, prova att hålla handen nära fälgen (utan att nudda, ifall den är varmare än den borde). Är det ljummet så är det nog inte det, men känner man att det riktigt osar värme så kan det vara felet.
Steffe3 skrev: tis 02 maj 2023, 10:17 Skulle ju kunna ha en anliggande broms, prova att hålla handen nära fälgen (utan att nudda, ifall den är varmare än den borde). Är det ljummet så är det nog inte det, men känner man att det riktigt osar värme så kan det vara felet.
Yes ska testa sen när jag är vid bilen :)
Tack för tipset
Steffe3 skrev: tis 02 maj 2023, 13:09 Är det värmaren så kan du nog slappna av, den kan ryka/låta lite utan att det är fel på den :-)
Okej skönt! Ska ta en test runda sen efter jobbet och se om fenomenet kvarstår. Om den gör samma sak igen så filmar jag och skickar här :) Tack för svaren :-D
Steffe3 skrev: tis 02 maj 2023, 13:09 Är det värmaren så kan du nog slappna av, den kan ryka/låta lite utan att det är fel på den :-)
Var inte samma fenomen idag. Men den ryker fortfarande och det luktar diesel och som ett konstigt fläktljud också, men det hände inte igår påväg hem från jobbet? Har det med kylan att göra?
klacken skrev: ons 03 maj 2023, 08:03 E ju temperaturen som styr när värmaren ska gå, säkert varmare hem från jobbet?
Ja de är varmare påväg hem från jobbet och då arbetar väll inte dieselvärmaren? Helt ny på detta med dieselvärmare. Men jag tror min förbrännare börjar bli dålig och därav det konstiga ljudet igår och rykande. Idag rykte de bara

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]

Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]