- lör 29 apr 2023, 13:53
Det borde gå en röd kabel från +polen med matning till reläet. Om du har en gummiplugg i övre högra hörnet på kylaren kan du ersätta den med: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/te ... 0-940.html
Förhoppningsvis hittar du säkringshållaren när du följer den kabeln.
Det räcker att köra original kylfläkt på lågfart (se elschemat).
Nu är det ju en gammal bil, det kan vara kopplat med egen variant istället för hur Volvo gjorde när bilen var ny.
För mig känns det bättre att styra kylfläkten på givare i kylaren jämfört med motorstyrningen tempgivare topplocket. När tempgivaren i topplocket blir för varm kan det vara lite sent att sätta igång fläkten, alternativt så får elfläkten går i onödan. Du kan även ha en knapp i kupen för att starta kylfläkten manuellt, så har jag på en av mina bilar.
Förhoppningsvis hittar du säkringshållaren när du följer den kabeln.
Det räcker att köra original kylfläkt på lågfart (se elschemat).
Nu är det ju en gammal bil, det kan vara kopplat med egen variant istället för hur Volvo gjorde när bilen var ny.
För mig känns det bättre att styra kylfläkten på givare i kylaren jämfört med motorstyrningen tempgivare topplocket. När tempgivaren i topplocket blir för varm kan det vara lite sent att sätta igång fläkten, alternativt så får elfläkten går i onödan. Du kan även ha en knapp i kupen för att starta kylfläkten manuellt, så har jag på en av mina bilar.