Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lägger fram detta igen.

Tar gärna emot tips på kompletta fjäderben till V70 05-08.
Fjäderben med hög kvalite på delarna - Klara att montera.

Kan bara hitta kompletta fjäderben av lägre kvalite.
De nämnda Sachs kompletta fjäderbenen hittas inte.
Färdiga fjäderben... ja då får man pest eller kolera.
Tycker inte SKFs fjäderbenslagringar varit nåra höjdare då de börjat knarra och klonka redan efter ett par tusen mil, vilket tyvärr fortsatt efter man dragit ihop dem liiiite hårdare. Dämparna - kanon. Fjädrarna - kanon. Just topplagringarna dock.... :x
Lemförder har hållt ett högre mått må jag säga, ett par hundralappar dyrare bara. Lagringen känns redan från kartong mycket bättre.

Hade isär en kollegas fjäderben på en V70N-AWD 2003 i vintras vilken hade Sachsdämpare med Lemförderlagring på båda sidorna. Vi konstaterade att fjäderbenen sist byttes 2012 (cirkus 26.000 mil sedan) efter underkänd besiktning pga stötdämparläckage. Lagring vet vi inte om den då byttes, men båda lagrena var av märket Lemförder och var helt felfria trots att den övre plattan samt tornen var djupt rostangripna (mycket misskött pendlarbil, tror den aldrig tvättades).

Började då misstänka att att klonket kom från nåt annat vilket sedan visade sig vara en spindelled...
Summa summarum köp lemförder (enligt mina erfarenheter).

Att Sachs ska tillverka kompletta fjäderben till V70N vetesjutton, aldrig hört om det. Bilstein å andra sidan, men de är svindyra och topplagringen likt Sachs blir dålig fort.
panth0n skrev: fre 28 apr 2023, 16:53 Färdiga fjäderben... ja då får man pest eller kolera.
Tycker inte SKFs fjäderbenslagringar varit nåra höjdare då de börjat knarra och klonka redan efter ett par tusen mil, vilket tyvärr fortsatt efter man dragit ihop dem liiiite hårdare. Dämparna - kanon. Fjädrarna - kanon. Just topplagringarna dock.... :x
Lemförder har hållt ett högre mått må jag säga, ett par hundralappar dyrare bara. Lagringen känns redan från kartong mycket bättre.

Hade isär en kollegas fjäderben på en V70N-AWD 2003 i vintras vilken hade Sachsdämpare med Lemförderlagring på båda sidorna. Vi konstaterade att fjäderbenen sist byttes 2012 (cirkus 26.000 mil sedan) efter underkänd besiktning pga stötdämparläckage. Lagring vet vi inte om den då byttes, men båda lagrena var av märket Lemförder och var helt felfria trots att den övre plattan samt tornen var djupt rostangripna (mycket misskött pendlarbil, tror den aldrig tvättades).

Började då misstänka att att klonket kom från nåt annat vilket sedan visade sig vara en spindelled...
Summa summarum köp lemförder (enligt mina erfarenheter).

Att Sachs ska tillverka kompletta fjäderben till V70N vetesjutton, aldrig hört om det. Bilstein å andra sidan, men de är svindyra och topplagringen likt Sachs blir dålig fort.
Satte Trw dämpare och lesjöfors fjädrar på min d5:a. Orginal topplagringar skar ihop efter ca 22000 mil och troligtvis gjorde så att fjädrarna gick av.
Fick ett lemförder samt ett proparts (vilket jag inte ville ha!) topplager. Nu lever det om från den sidan som proparts lagret sitter men jag tror att det ändå är spindelleden. Gummilagringarna är av sachs fabrikat och dom har jag bra erfarenhet av sedan tidigare. Meyle är ett fabrikat likväl som skf som bjuder på skiftande kvalitet av någon anledning.
Lemförder är nog bland det bästa
kvalitetsmässigt.
Jag som precis var på väg att beställa från Skruvat till S60 -01:an. Den nedre kåpan är rejält rostig och även fjädern hela vägen så jag tänkte att man sparar mycket på att köpa kompletta fjäderben eftersom det då blir mindre verkstadstid att betala för. Bara att smälla på. Jag kommer inte klara de skruvarna själv tror jag. De har ett standardben för ca 2300 kr men det är ju synd om de är så dåliga. Det finns en hel del på Bildelsbasen och de har ju skicket bedömt via betyg men det säger kanske inte så mycket. Det blir mest att se på bilderna.
Ärligt talat jag hade kunnat montera ihop fjäderben åt folk med valfria komponenter för ett flak öl. Det är inte så svårt. Då vet man att man har riktiga grejer istället för nått hittepå.
rosefors skrev:Ärligt talat jag hade kunnat montera ihop fjäderben åt folk med valfria komponenter för ett flak öl. Det är inte så svårt. Då vet man att man har riktiga grejer istället för nått hittepå.
Var bor du? (På allvar).
Dextre skrev: tis 10 okt 2023, 09:44
rosefors skrev:Ärligt talat jag hade kunnat montera ihop fjäderben åt folk med valfria komponenter för ett flak öl. Det är inte så svårt. Då vet man att man har riktiga grejer istället för nått hittepå.
Var bor du? (På allvar).

Göteborg
rosefors skrev:
Dextre skrev: tis 10 okt 2023, 09:44
Var bor du? (På allvar).

Göteborg
Ja, det var ju en bit. "Brossan" bor visserligen i Kungälv. Ingen i Upplandstrakten som är i behov av ett flak öl? Eller två?

Jag såg nu att en till handlare har färdiga ben. https://www.mackansgarage.se/bildelar-t ... -06-bensin Han som har sidan har trevliga videor på Youtube om service, men fjäderbenen ser väl mest ut som de gör på den andra sidorna så det är svårt att veta vad det skulle vara för komponenter.

Jag kanske tar mig en tur till bilmeken och ber dem kolla om man kan byta bara t.ex. dämparen. Den är den nedre tallriken som ser värst ut.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]