Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tänkt att förlänga mitt serviceavtal för min S90. Jag fick två PDF från Bila skickade till mig.

ALTERNATIV 1 (395 kr/månad)
Service Classic Bas SPA/CMA
För Volvo SPA/CMA årsmodell 2016-2017. Paketet innehåller service och milbundna
intervalltillägg enligt tillverkarens rekommendationer.

ALTERNATIV 2 (445 kr/månad)
Service Classic SPA/CMA inkl. Bromsvätska
För Volvo SPA/CMA årsmodell 2016-2017. Paketet innehåller service och milbundna
intervalltillägg enligt tillverkarens rekommendationer, inklusive byte av bromsvätska.

1. Hur ofta bör man byta eller byter man bromsvätska?
2. Är det värt att betala 50 kr mer per månad?
Bromsvätska bör bytas vartannat år. Med tiden tar den upp vatten. Blir det för mycket vatten inblandat kan det uppstår vattenånga i bromsledningar vid hårda bromsningar (hög ryck och temperatur gör att den kokar). Då försvinner bromsverkan helt oförväntat när man mest behöver det.

Det finns verktyg som kan testa vattenhalt i bromsvätska men det ger bara delvis info om hur mycket vatten har tagits upp i vätskan.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Om du inte känner för att skruva med din bil, låt verkstaden byta. Det är inte mycket pengar vi pratar om.

Jag byter själv på min XC90 -17. Det tar inte så lång tid att göra vid hjulbyte. Att lämna in till annan verkstad skulle jag inte göra.

Jag bytte belägg runt om på min i förra veckan. Volvo tar rätt bra betalt för "originaldelar" så det fick bli belägg från ATE. Det fungerar bra, och blev betydligt billigare än att låta Volvo göra det.
I princip ja.

Jag har en trycksatt behållare för bromsvätskan som gör det snabbare och enklare att fylla på bromsvätska. Biltema har något liknande: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000044343

Först tömmer jag så mycket som går från behållaren, fyller i en del bromsvätska, kopplar på mojängen ovan. Sedan en slang på nippeln, öppna och låta det rinna ut tillräckligt mycket vid varje hjul. Det går rätt fort.
Ja, jag tittar på färgen. Ska jag vara helt uppriktig så gissar en del också...

Jag brukar försöka få igenom i princip hela den burk med bromsvätska jag köpt. "Problemet" är att jag byter så pass ofta att det inte syns någon större nyansskillnad på bromsvätskan. Jag mäter upp hur mycket som kommit ut vid varje ok, och delar mer eller mindre upp den mängd bromsvätska som finns tillgänglig i fyra delar.

Jag utgår ifrån att bristen på skillnad i färg på bromsvätskan betyder att min bromsvätska inte är för gammal. Det märktes mer första gången jag bytte bromsvätska. Det var 1989 på en Simca 1100 Ti från 1974, som jag tvivlar någon bytt bromsvätska på innan. Där märktes det när den nya bromsvätskan kom fram.

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 […]

@Steffe3 , Ja kanske känner den av mer, f&ar[…]

EX30, påstår dom.

Första gången jag ser en EX30 Cross Cou[…]

Semestern börjar idag så inatt rulla[…]