Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har ju gamla vinterdäck även på sommaren numera på 745-an. Bakdäcken är Passatens urdubbade 195/65x15 XL T och fram däcken är 185/65x15 H M+S från en sedan länge insomnad Volvo 850. Subarun har T vinterdäck (friktionsdäck). Även dotterns lilla 3-cylindriga Peugot 107 har fulldubbade T däck. Kollade lite på www.dackonline.se. Om jag sökte på "nordiska vinterdäck" (friktionsdäck) så hittade jag några S och R däck. Men övriga vinterdäck var det bara T eller H. Nu bläddrade jag inte igenom allt, bara 50 - 60 däck så där kanske fanns fler.
Användarvisningsbild
av Erik Å
På vinterdäck är det tydligen praxis att man får gå ner ett eller två steg i hastighetsklass. Det finns helt enkelt inte vinterdäck i de högsta klasserna..
Det här står nämnt på en del webb-däckshoppar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: tor 27 apr 2023, 20:40 På vinterdäck är det tydligen praxis att man får gå ner ett eller två steg i hastighetsklass. Det finns helt enkelt inte vinterdäck i de högsta klasserna..
Det här står nämnt på en del webb-däckshoppar
Stämmer det finns en speciell regel om detta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: fre 28 apr 2023, 11:39 Förstårligt eftersom vinterdäck behöver vara så pass mjuka för att fungera... Är nog svårt - men säkerligen inte omöjligt - att få till ett däck som både håller för höga hastigheter samtidigt som det behåller alla vinteregenskaper på "vettiga" hastigheter.
Mina vinterdäck är av centraleuropeisk modell och typade för 240 km/h, fäster inte riktigt lika bra på blankis men är underbara övrig tid på barmark, blöta och snö. Inte sladdriga som nordiska friktionsdäck som mer äller mindre smälter om man kör för fort på barmark.,

Finns även dubbbdäck för de hastigheterna men de är dyra då dubbarna är limmade, var en porschefantast som handlade sådan när jag var och bytte däck
av STR
Intressant fråga som jag bara hört någon enstaka gång efter 40 år med bilar.Tror inte ens besiktningen bryr sig om jag ska vara ärlig. Men har däremot hört att däcken har en bra felmarginal över denna hastighetrekommendation.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har hört att tyska Polisen kan vara kinkiga med detta, eller snarare att klassningen stämmer med regbeviset, men själv aldrig blivit stoppad i Tyskland så vet inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vet ej hur det är med vinterdäck. Men sommardäck lär dom vara noga med. Bärgare till däck verkstad var "som straff" förr i alla fall.... :-o
Extra ljus

Menar du dongeln då

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]