Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej min dotters v70 har problem med att den dog när hon stod vid ett rödljus
När man gasar så går det bra men sen när man släpper gasen och ger gas igen så börjar den att haka går från 1000 vara till 1500 varv och sedan ner igen så håller den på hela tiden tills den dör.
Har fått låna en felläsare av en kompis och den kod som komm fram på den var p1171
Vad kan det vara för problem
Tack pö förhand
Jonas
Jag gissar på luftmassemätaren, om gissningar tillåts.

Men det kan i princip vara vad som helst som påverkar luft/bränsleblandning, som läckande slangar någonstans. Vi behöver mer information om bilen för att kunna vara till någon vettig hjälp.
Hej
Det är en om byggd v70 till epa traktor från 2000 vet inte vad det är för motor men hjälper det att säga att effekten är på 147 kw
Det som hände var att vid röd ljuset så kopplade hon ur och släppte gasen då dog den sedan så fick hon inte igång den igen på direkten men efter en stund så kunde jag starta den igen.
När vi kom hem så kollade jag efter om det var något läckage eller inte såg inget som var synligt sedan så startade jag bilen och då startade den på en gång men när man ger gas och sedan släpper gasen för att sedan gasa igen så börjar den att dumma sig igen står å pendlar mellan 700 varv och 1000 varv för att sedan dö och sedan går den inta att starta men efter 5 min startar den igen
tack på för hand
Hej igen. Bytte luftmassemätaren men problemet kvarstår det ni menar med fet är det att det rinner ur avgasröret på bilen ungefär som att den inte förbränner allt.
När jag gasar bilen så fungerar det men släpper jag gasen och vill gasa igen så händer det inget måste vänta tills den går ner på tomgång och samtidigt när jag gasar så låter det som att bilen poffar till
Vilken luftmassemätare bytte du till?
En original eller pirat?
Gasspjället är också en trolig kandidat på den årsmodellen, men i praktiken är det meningslöst att gissa. Läs ut felkoderna med en Dice/Vida.

Menar du verkligen att det rinner bensin ut ut avgasröret? I så fall är det något alldeles ohyggligt fel och katalysatorn är helt garanterat skrot... Troligen är det kondensvatten som kommer ut.

Prova att lossa kontakten till luftmassemätaren och starta bilen. Hur går motorn då?
när jag startade bilen med kontakten ur dragen så startade den först för att sedan dö sedan så provade jag att starta igen och då startade den och gick bra på tomgång men när man ger gas så vill den inte, den varvar upp för att sedan gå ner på tomgång och sedan pendla mellan 700 varv till 1000 varv fast man har gas pedalen halft nertryckt
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]