Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
vet inte exakt vad som har hänt. Bytte till sommardäck nyss och tyckte att bilen sedan styrde konstigt, än drog den till höger och sen rätt som det var drog den till vänster. Kikade nyss ute på en parkering och hittade detta:
stabilisatorstag HF.jpg
stabilisatorstag HF.jpg (16.14 KiB) Visad 936 gånger
Löjliga är att denna byttes för 1-2 år sedan... Biltema.

Två frågor:
1. Kan detta vara enda orsaken, annars vad bör jag mer leta efter? Funderar på hur länge det har varit så här och om dubbdäcken så att säga "dolt felet"?
2. Har inte tillgång till vare sig verktyg, delar eller garage där jag är nu. Vågar jag köra bilen försiktigt 5 mil hem till mig? Vad händer om staget helt separerar?

Gäller min V70 enligt signaturen nedan
Generellt, nej, krängningshämmarens vara eller ikke-vara orsakar inte att bilen drar åt något håll. Däremot, som namnet tyder, så blir bilen att kränga rätt duktigt i kurvor, och i extrema fall lyfter ena hjulet.

Det är ingen fara att köra utan fungerande krängare, så länge man kör lagom försiktigt.
Tack :-) Då tror jag det nästan måste vara något mer. Det är inga vibrationer eller så, och ratten står rakt. Känns bara som om det drar snett ibland, mer än vad det brukar göra i asfaltspåren runt Stockholm på vårarna. Jag lirkar nog försiktigt hem den och hissar upp den fram. Samt byter staget hursomhelst eftersom det ändå behövs.
vafförärdetpådetteviset skrev: tor 27 apr 2023, 16:41 ..än drog den till höger och sen rätt som det var drog den till vänster..
Låter mer som att en fjäderbenslagring kärvar..
Går faktiskt att smörja från motorrummet via glipan runt stötdämparnas övre ändar. Kommer inte att lösa problemet men du borde iallafall märka skillnad..
Men visst, om båda kulorna i stabilisatorstaget har kärvat fast så kommer det att streta emot när du styr.. låter lite långsökt :-) kulsätet är nog av nylon i de där..
Den nedre kulan brukar ge upp (bli glapp) först.
Kan ju vara styrled, spindelled eller länkarmsbussning också, känner du något glapp om du rycker i framhjulen? (tryck / dra med en hand kl 3 och andra kl 9)
Bussningarna i bakaxeln har en tendens att ge upp med tiden också på dessa bilar..
Okej, jag rostskyddar mina bussningar bak för att slippa upplevelsen. Har fungerat hittills :P
Någon på Bilprovningen visade mig hur de kollar fjäderbenslagringarna; lyft båda framhjulen samtidigt och vrid hjulen fram och tillbaka (styrutslag alltså) samtidigt som man tittar på fjädrarnas övre ändar. De ska följa med i vridningen jämnt och fint, rör de sig ryckigt så är lagren dåliga
På min R19 satt lagren på nedre fjädersätet, gissa om de rostade upp på nolltid :bored:
Nu kommer min lön från ett franskägt företag så jag kan inte gå in mer i detalj på vad jag tycker om franska bilar :-D
Det mesta är bytt i framvagnen (för 1-2 år sedan) såsom styr- och spindelleder, samt då även stabilisatorstagen. Även hjullager och bromsar mm. Får kika på fjäderbenslagringen också.

Off topic: Apropå franska bilar och rost så är jag så gammal att jag minns en vit Peugeot som stod demonstrativt uppställd på någon plätt precis vid Norrtull, med stor skylt på taket - PEUGEOT ROSTAR. Den stod där länge. Runt 1979 någongång? Tror det var svårt att komma åt den eftersom den inte stod i vägen och det var oklart vem som egentligen rådde över plätten. Den avskräckte hursomhelst nog många från att köpa franskt :-)
vafförärdetpådetteviset skrev: fre 28 apr 2023, 11:19 ..- PEUGEOT ROSTAR..
Jo jag vet, hade en 205GR under några år innan jag köpte Renån.
Men 205: an var faktiskt före sin tid ur miljösynpunkt; biologiskt nedbrytbar både med avseende på plåten men även plastmaterialen som spontant föll sönder i smulor :-D
Aldrig mer en fransk bil sa jag och köpte en R19 :oops:
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]