Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stora problem med att få bort EGR-ventilen i min d2:a 2014.
Den sitter som fastgjuten. Jag har med kirurgisk möda lyckats att skruva bort motorn till ventilen och de två skruvarna som håller själva ventilen, men sen är det stopp.
Den går inte att rubba. Ska bara vara att lyfta rakt upp. Och ska gå att vrida. Men nej... :mad:

Ska det gå att få loss den så här eller måste jag skruva i sär mer?
(Jag har en ny, så den gamla får gärna bli skrot.)

Bild1.jpg
Bild1.jpg (247.07 KiB) Visad 648 gånger
Bild2.jpg
Bild2.jpg (260.42 KiB) Visad 648 gånger
Tyvärr så är det oftast omöjligt att få lös den. Prövat flera gånger med diverse glidhammare, special smörjmedel, svetsat ett verktyg för att kunna vrida och rycka med glidhammaren samtidigt men de blir fan ett med kylaren. Oftast så slutar det med att man får skaffa en ny egr kylare och byta båda två.
Ta ett litet spärrskaft med den störa flatmejselbitsen du hittar. det finns en skåra att sätta in den strax under snett till höger mot torpedväggen (sett från fronten) Då får du rejäl hävkraft och kan samtidigt rucka med en stor polygrip om det behövs.

Saxar in en bild. markerat rött som jag menar.
Nu när du har motorn borttagen kanske du kan bryta vid blått också. så du kan bryta på två punkter då borde det gå lätt.
Bilagor
egr_remove.JPG
egr_remove.JPG (13.07 KiB) Visad 625 gånger
Tack för tips! Jag ska göra ett försök till innan verkstaden får ta över.

Som du skriver så har jag bra möjligheter att bryta även där motorn egentligen är i vägen.
Men hittills så händer inget mer än att jag är rädd att spräcka kylaren under.
Jag har aldrig varit med om att något fastnat så helt otroligt.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]