Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av franssonfransson
Hej. Har problem med att batteriet töms så bilen inte startar morgonen därpå. Har varit på bilcamping (dvs sovit i bilen) och morgonen därpå har bilden inte startat utan dyr starthjälp. Nyckeln är med mig inne i bilen, bilen är låst på natten, inga lampor är på, allt släckt, ingen mobil på laddning etc. Bilen står där på samma sätt som den är parkerad hemma på gården när jag sover i egen säng i huset. Enda skillnaden när jag bilcampar är att jag är inne i bilen hela natten i typ 7 timmar med låsta dörrar. Battieriet är inte nytt men vill tro att det är rätt friskt. Vill gärna fortsätta bilcampa, men vågar inte längre, rädd att bli stående på avlägsen plats... Vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
Hur gammalt är batteriet? Vad har du för bil och årsmodell? På äldre bilar kunde batterier (i bästa fall) hålla i 15 år. Idag med all elektronik brukar dom "larma" efter 5 - 8 år. Startkablar (och kunskap att använda dom) och kanske ett extra batteri kan vara bra. Du får kanske kolla om generatorn laddar ordentligt också.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Är du orolig för att inte kunna starta bilen så kan du ha en sådan här:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/
Finns hos andra affärer, tog dessa som förslag.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]