Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Erkänner att jag inte letat i instruktionsboken.
Undrar om man kan komma ifrån oskicket att bilen bestämmer startvolymen varje gång man stängt av bilen? Alltså att den inte kommer ihåg var man lämnade volymen, jag får alltså börja med att höja ljudet varje gång, då bilen startar på kanske 35 % volym.
Hade en passat för ett gäng år sedan från 2012 som höll på med dessa dumheter också.

Förstår finessen, men gör mig mest irriterad, så kan man enkelt avaktivera funktionen? Kanske en bock i infotainment?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gäller nog bara om du lämnar volymen på en "olämpligt" hög nivå, en nivå som om du har otur med att det kommer ett program med hög ljudnivå nästa gång du startar, då kan det bli otrevligt högt.
Min brukar stå kvar där jag ställer den, vilket ofta är ungefär på 50%.
av skarj
Nja den drar alltid ner till "för lågt", vill ligga på ca 60 % och mer ibland, men varje stopp är den en bit under 50 % vid start igen och endast svagt ljud, absolut hörbart men alldeles för lågt för min smak. Har ljudkompenseringen på medel, som ska kompensera för ljud under körning, men även vid stillastående är ljudet alltid återkommande lågt, för lågt. Kör i princip bara radio, men antar att alla källor är lika, får testa med någon streamat ljudbok, då än viktigare att det inte är mummelläge på stereon.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag minns att jag provade någon gång när bilen var ny, men det är så längesedan att jag inte kommer ihåg hur långt ner bilen tyckte jag skulle ha volymen. Mitt på skalan låter den mig ha den ifred i alla fall. Jag brukar också mest lyssna på radio.
av skarj
Tittade lite på väg till jobbet idag och jag bedömer att den startar på ca 30 %, alltid samma nivå och för lågt för mig.
Inget hästjobb att öka, men störande att den inte får ligga kvar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har noterat att den volym som jag tycker är lagom för mitt system ligger mitt för "väggen" som delar navigatorfönstret i två kartbilder. Det bör ju vara 50%. Där lämnar min bil den i fred.
av skarj
Som på bilden, så startar den alltid, jag drar upp till 50% eller beroende på humör 😬
Bilagor
IMG_7820.jpeg
IMG_7820.jpeg (182.48 KiB) Visad 396 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
Läser man i lite äldre trådar, så verkar det ha varit en "feature" som kom i Sensus 3. Vet inte om det kanske kommit en fix senare dock, så kanske värt att uppdatera om det finns någon nyare? :oops:
av skarj
Typiskt, vissa saker var bättre förr:) Om än få...lär väl krävas ett besök på Volvo för att bli av med det då. Känns som att man får leva med det, om det inte är något som går "bocka bort".
Användarvisningsbild
av apersson850
Även min från 2012 har en funktion som reducerar volymen vid nästa uppstart, om den står väldigt högt. Men den behöver vara längre än halvvägs för att öronräddaren ska träda in.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]