Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knauande
Inget större problem att ta ur/skruva isär DIM.
Se till att koppla ur batteriet innan du lossar kontakten när du ska plocka ur den från bilen.

Du hittar bra guider på youtube om hur du skruvar loss den.

När du sedan har den ute så skruvar du isär den från baksidan, se bifogad bild på skruvarna.
Lyft kretskortet rakt ut, akta så du inte skadar "fjädrarna" som för över data från kretskort till mätaren.

Lycka till :-)
/Knauande
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (951.24 KiB) Visad 480 gånger
av volvo244gle
Jag är ganska van vid att löda både hål- och ytmonterat, både med kolv och luft. Har haft elektronik som hobby i ca 25 år.
Fixa till instrumenthuset är dessvärre ingen baggis, men sen beror det naturligtvis på.

Har skrivit om det i någon annan tråd, men på min V70 -02:a så var kretsarna i DIM förseglade med något blått, silikonliknande jox. Detta gick att tvätta bort med isopropanol, men vilket jädra jobb!
Ska omlödningen bli lyckad så bör det vara kliniskt rent.

Använde sen hetluften, lodpasta, fluss och vanlig kolv+tenn för att göra samtliga kretsars ben och så många vior (genomföringar i kortet) som jag orkade och hittade.
Resultatet blev perfekt. :-)-)

Inget jobb jag skulle vilja ta åt mig däremot då det tog en hel kväll i anspråk. Risken för att misslyckas och istället sabba DIM helt - eller tvingas lägga många fler timmar på dryg felsökning får väl även sägas vara ganska hög ifall man skulle lyckas med en lödbrygga på fel ställe t.ex.
Det är även svårt att testa ett DIM fullt ut på bänken när huset bör sitta i en bil och utsättas för vibrationer och temperaturväxlingar under en längre tid innan man kan konstatera huruvida reparationen varit lyckad eller ej. :)
av Egebe
Hej!
Jag är ny här och vet inte riktigt om jag ska besvara här? Min färddator har "slocknat" och det är ju lite irriterande när man har vant sig vid den.... :-( Kan man fixa den själv? Ser ut som bifogad bild. S80 2,5T, 2004.
Mvh Gunnar
av dieselkenneth
Förutsätter att du snurrat på spaken och kollat olika instääningarna. Dispayen är bakgrundsbelyst och släpper igenom texten. Ta en ficklampa och lys på instrumentet, ser du då texten så är det antagligen belysningen som är trasig. Årsmodell 03/04 är ett brytår mellan lampor och lysdioder så det är svårt att veta om det går lätt att byta. Ser du ingen text så är det instrumentklustret (DIM) som är felaktigt. Glöm inte att ta av minuspolen på batteriet om du skall lossa instrumentet så slipper du felkofder och lysande airbaglampa..
av Egebe
Tack
Försökte lägga in bilden, men ser den inte? Tror på dioder (DIM?) iaf. Lyser bara svagt grönt. Började med glapp, sen slocknade texterna helt.....
Tack för tipset!
Gunnar
Lyser det svagt grönt så är det nog lysdiodor som du tror. Troligen glapp i någon lödning. Rekomenderar inte att försöka löda själv om man inte har tillgång till proffsutrustning för lödning av finepitchkretsar. Många anlitar odb tuning i karlstad för rep.
av Lowrider69
Hej.
Har en xc70 2.5T AWD med endast ett matt grönt sken. När man manövreras väljaren på blinkersspaken blir den svart i nåt av lägena.
Har provat att byta både instrumentpanel och blibkersspak utan resultat.
Det konstiga är att den fungerar vid sträng kyla + att den hoppade igång en gång nu i somras.
Verkar nästan som en inverterad kallödning, dvs att tex+ ligger mot jord med en viss resistans vid normal temperatur men funkar vid sträng kyla.
Nån som upplevt detsamma??

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]