Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ainthardtotell
#1538888
Termostaten öppna fint.
Övre och undre kylslang är lika varma innan de kokar..
Nej elfläkten gick aldrig igång… förstod att den skulle gå på rätt sent, typ 92?
Blir bara så förvånad, då de bara va ca 6grader ute när den börja koka på tomgång
Användarvisningsbild
av lennarte
#1538894
Ainthardtotell skrev:Termostaten öppna fint.
Övre och undre kylslang är lika varma innan de kokar..
Nej elfläkten gick aldrig igång… förstod att den skulle gå på rätt sent, typ 92?
Blir bara så förvånad, då de bara va ca 6grader ute när den börja koka på tomgång
Då verkar cirkulationen fungera, 92° är en normal termostat för dessa Volvos. Fläkten startar senare.
Börja med att kolla elfläkten, fungerar den överhuvud taget. Kolla om temp.givarna till fläkten fungerar, kolla om locket till expansionskärlet "pyser" om du lossar på det lnnan motorn blir varm. Kolla hur mycket kyla kylarvätskan tål. Sitter elfläkten framför eller bakom kylaren? Finns det fungerande AC eller ECC. På senare modeller är det "sammankopplat" och elfläkten kyler både kylaren och kondensorn och styrs av både motortemperaturen och AC/ECC systemet. Kan det vara dålig toppackning?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1538896
Jag tänkte också att det kan vara en dålig topplockspackning
av Ainthardtotell
#1538908
Ska kolla de ja hinner nu i veckan…
Rädd för topplockspackningen ja med,
Men skulle de inte försvinna vatten för mig då?

Ingen ac va ja vet…
Fläkten sitter mellan motor och kyl….
Ska se om ja kan lösa å testa den…
Kollade vart kablarna tog vägen… å ser ut som dom går från fläkten till ett relä? Under batteriet typ…
Får lyfta ut batteriet på fredag och kolla när ja kommer hem från jobbresa
Användarvisningsbild
av lennarte
#1538910
Sätt ström och jord på dom kablarna så ska fläkten gå med full fart. Gör den det så starta motorn och sätt på fläkten när motorn börjar koka, eller egentligen strax innan. Så håller vi tummarna att motorn inte kokar.
av Ulf965
#1538915
Här är ett el schema från 1995
Av någon outgrundlig anledning är inte switchen i kylaren med.
Jag förutsätter att det sitter en temperaturswitch i kylarens övre högra hörn (sett från förarplatsen i bilen).
Kortslut mellan trådarna som går till denna switch så skall fläkten gå igång.
Den blåser kraftigt när fläkten går igång. Kolla även säkringen till fläkten, tror det är en 30A säkring. Den sitter i motorrummet.
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (99.82 KiB) Visad 516 gånger
av Ainthardtotell
#1538934
Tack!
Ska göra de på fredag när ja kommer hem…
Osäker dock på om ja sett några kablar alls, mer än de som går in i fläkten…. Tror inte de d något annat till kylen…. Vilket ja också tycker borde vara rimligt
av Ainthardtotell
#1539374
Ledsen men de enda kablarna som finns är in i fläkten.. så ja ser inte att nån givare finns på kylet? Ska plocka ur batteriet, ser ut som relät sitter under där, till fläkten?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1539375
Alla har inte givare i kylaren då styrs fläkten av ECU baserat på tempgivaren i toppen.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]