Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Hej har precis fått i motorn och skruvat på allt. Men nu är det jobbiga att jag hade ner bilen på marken. Så startade jag allt fungerade fint.

Tills jag la i växel då drev den inte framåt. Har endast vänster drivaxel i just nu. För den andra håller jag på och byter.

Då när den inte ville framåt så gasade jag lite. Men den var inte i växel fast den var i Drive. Då skulle jag stänga av den. Så la i Park som vanligt då kom det något gnisslande ljud från växellådan.

Då är min fråga är det något so kan ha med momentomvandlaren till växellådan att göra. Eller är det skrot och dags för byte av växellådan också?

Helt ny olja är i lådan

All hjälp uppskattas
Exempel på vad jag kan börja kolla. För att ungefär få fram vad som kan vara fel.
av Gutten23
Okej tack då vet jag det. Ja jag tänkte att det var skumt. Sökte upp snabbt om man kunde köra utan. Då stod det att det gick.

Men att det kommer ljud från växellådan. Bara för att ena drivaxeln är i känns skumt.
av Gutten23
Får hoppas att det är så att jag slipper ta ur motorn igen och sätta i den 40 minuter senare med en ny växellåda. Det låter som när man glömmer att koppla i en manuell växellåda och försöker lägga i en växel. Men min bil har ju automat lådan, så när man lägger i en växel händer ingenting. Men när man väl vill sätta bilen i Park så hörs ett högt ljud från växellådan tills motorn stängs av.

Jag väntar på en ny kylarslang till oljekylaren som ska sättas på plats bakom den långa drivaxeln. Så vi får se om det löser problemet när drivaxeln har kommit på plats.

Återkommer med en liten uppdatering under veckan
Fortsätter du med att försöka lägga lådan i Park med motorn igång lär du nog snart behöva byta växellåda.
Det är rätt bra att förstå hur saker fungerar innan man ger sig på sånt här.
av Gutten23
Ja jag har inte rört den sen det började låta. Helt ärligt så är det här för mig. Bara en rolig sak att testa. Visst det kostar pengar men allt jag lär mig är roligt.

Man lär ju prova för att lära sig något. Finns mycket jag lärt mig av denna resa.
Parkeringsläget i en automatlåda läggs i genom att en fjäderbelastad knopp körs in i en kuggkrans. För att den ska gå att lägga i även om bilen inte står rätt i kuggarna är den lite konad, och som sagt fjäderbelastad. Det är därför bilen ofta gungar till lite, om den står i en svag lutning och du lägger in Park och sen släpper bromsen. Bilen behöver rulla så långt att kuggkransen kommer i ett läge där fjädern kan trycka in stoppet.
Nu kör du motorn och lådan utan någon drivaxel på ena sidan. Alltså finns det inget som hindrar lådan att snurra med motorn, även när den ligger i neutralläge, för det går så lätt när den inte driver hjulen. Det innebär att kuggkransen har så hög fart att den fjäderbelastade knoppen inte hinner ner mellan kuggarna innan nästa kugge kommer och slår upp den igen. Så den ligger där och rasslar mot kuggkransen tills den blir uppsliten, om du inte stannar innan dess. Eller möjligtvis kommer ner mellan kuggarna och kanske inte klarar att stå emot smällen när växellådan ska tvårstanna, utan bryts av/loss.
Nu är den konad även av anledningen att den ska kunna tryckas ut om den överbelastas, men jag vet inte hur många gånger den tål det.
av Gutten23
Okej tack för att du vill förklara. Körde den endast 1 gång och när jag hörde ljudet. Så stängd jag av så fort som möjligt. Har precis börjat montera tillbaka kylarvätska och drivaxeln.

Så får jag se om jag orsakat ännu ett fel.

Jag har trasslat länge med att försö[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag hade fortfarande visning av temperatur tills f[…]

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]