Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ainthardtotell
#1538805
Hej!
Ja behöver verkligen hjälp.
Har en 740, pojkens epa m.
Den kokar efter 13-15 min tomgång.
Jag har haft nere vattenpumpen och ny packning.. då den läckte lite där… allt känns som om de går lätt, och nu är de tätt
När ja startar och har bilen på tomgång så blir tempmätaren inne i bilen där den skall (hälften)
Men vattnet kokar i bilen…
Ja plockade bort termostaten idag, men samma fel ändå?
Ja vet inte riktigt va ja ska göra för att hjälpa honom… vart börjar jag, hur ska jag tänka?
Senast redigerad av 1 Ainthardtotell, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
#1538822
Ainthardtotell skrev: sön 23 apr 2023, 21:37 Dum fråga? Menar du att locket skulle ha med detta att göra?
Om locket är dåligt så byggs det inget tryck -- och vattnet kokar lättare. Vid havsytan 100 grader C. Med tätt lock får du övertryck, och vattnet kan bli typ 130 grader C utan att koka.

Alla moderna kylsystem i bilar är byggda för övertryck. Det är rätt enkelt att prova med nytt lock. Alternativa problem blir betydligt mer besvärliga (dålig vattenpump, dåliga lager som överhettar, igensatt kylare eller kylkanaler i motorn...)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1538835
Håller med ovan, men även glykol höjer kokpunkten, så 130° är nog med glykol blandning. Utan glykol är den lägre än 130°. Men på tomgång brukar det klara sig, i alla fall vid dom ytter temperaturer vi har nu. Fungerar kylfläkten? Tidigare modeller har en "höfläkt" som snurrar fritt, med men låser när kylaren blir varm. Senare sitter där en elfläkt med olika typer givare, fungerar detta?. Innan motorn börjar koka, hur varm är den nedre kylarslangen? Den ska vara lika varm som den övre innan motorn kokar, annars funkar inte cirkulationen i kylsystemet (tät kylare, fel på vattenpump)

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]