Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickehl1985
Hej!
Sökte igenom forumet men hittar ”inte mitt problem”.
Köpt en XC60 R-design, med panoramatak, elektrisk baklucka. Efter första regnvädret upptäckte (två dagar efter köp) jag det var blött på golvet i bagagerummet, ringde handlaren som menade ”dom har tvättat bilen” vilket jag logiskt tänkte ok, för dom drar över med högtryck överallt. För ”förra ägaren hade inte sagt något”.
Men, nu när jag själv tvättat bilen så är där en stor pöl igen, se bilder. Vid närmare titt upptäckte jag att detta har pågått länge då där är märken av fukt i taket.
Någon som har en fingervisning på vad som kan vara orsaken? Inga ”avrinningsrör” är igensatta, för långt ifrån hajfenan.
Mvh Micke
IMG_2359.jpeg
IMG_2359.jpeg (3.08 MiB) Visad 1207 gånger
IMG_2360.jpeg
IMG_2360.jpeg (1.66 MiB) Visad 1207 gånger
av Honeybadger
Hej! Jag hade exakt samma problem på min xc60 (må 2017 gen 1 d4 awd). Men framtill vid vindrutan istället för baktill.

Efter en hel del sökandes hittade jag dräneringsröret fram som mynnar ut framtill. Rören fram löper längs a-balkarna. Jag blåste rent med tryckluft och då fungerade allt. Prova om det funkar.
av Mickehl1985
Honeybadger skrev: sön 23 apr 2023, 10:20 Hej! Jag hade exakt samma problem på min xc60 (må 2017 gen 1 d4 awd). Men framtill vid vindrutan istället för baktill.

Efter en hel del sökandes hittade jag dräneringsröret fram som mynnar ut framtill. Rören fram löper längs a-balkarna. Jag blåste rent med tryckluft och då fungerade allt. Prova om det funkar.
Tycker det inte såg ut som det var stopp. Men jag blåser igenom för säkerhet 😊👍
Användarvisningsbild
av Micce1980
Annars faller väl detta på handlaren ändå om jag tolkar konsumentköplagens rätt. Att de tvättat bilen säger ju inget egentligen, ger inte mycket för en handlares tvätt och rengöring. Kan ju dessutom varit så att det var slutet på dagen så medarbetaren bara torkade av där det läckt och gåt hem för dagen, folk är lata... Hur som, hoppas det löser sig bra :)
av Mickehl1985
Tänker med det. Dom ska ringa dom imorgon i ärendet men vill ha lite kött på benen så jag vet ”vad dom ska göra” så dom inte blånekar 😊
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Mickehl1985, Precis. Sen självklart är ett fel lätt ordnat kan man ju fixa det men man ska inte behöva mecka för mycket

Skriv hur allt går
av Mickehl1985
Efter jag själv gjort felsökning, då säljaren inte ville göra det kostnadsfritt ”då tidigare ägare inte nämnt om detta problem” så gjorde jag själv det i ren ilska.. Takluckan och dess dränering var bra, skruvar, bultar, täcklock och list var friska.
Det var hajfenan. Föregående (?) ägare har låtit foliera taket. Men dom har troligen inte satt ny dubbelhäftande tejp så den läcker in i ”spetsen mot färdriktningen”. Blir att beställa ny tejp på tisdag och sätta dit på onsdag.
Några tips på vägen för att byta denna tejp? Har läst om att tandtråd är skonsammare att ”såga bort den” med. Samt maskeringstejpa taket innan ingrepp. Är det bara att lyfta upp den efter det? :mad:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw