NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

UnleashFusion skrev:Biltema hjullager har jag hört att dom är kortvariga.. klarar typ ~1år eller runt 2år som max.. men om det är akut antar jag det funkar.. men jag hade spenderat några hundralappar på premium hjullager.. Biltema bromsskivor inga problem.. och belägg funktionellt.
Hade iaf positiv erfarehnhet av Biltemas lager vänster bak för V50. Kan säkert diffa från år till år beroende på vilken tillverkare som de har avtal med ?

Däremot märket Mapco var dynga, bytte båda fram, höll inte länge, sen blev det SKF. Sålde V50n för drygt ett år sedan. Var observant på att vissa lager som passar Ford Focus kan ha kortare pinnskruvar i navet. Så var fallet med Mapco, gick inte drå åt Volvos originalmuttrar , gängorna gick åt helvete, fick köpa helgängade muttrar från Mekonomen för att lösa problemet.

Fett till bromsok , glidpinnar och manschetter brukar jag använda https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3662 och en pip typ den man får med våtrums silikon hos Byggmax etc. Gängorna på den pipen är samma som locket på fettuben. Innan jag fyller på med fett innanför maschetten brukar jag rengöra den med en tandborste som doppas i ljummet vatten med diskmedel . Sen är det bara att lirka in pipen under manschetten och fylla på med fett. Glidpinnarna kör jag Biltemas silikonfett på tub, funkar säkert lika bra med det till maschetten också.
vjohnj skrev:Hur tappar man ett hjul pågrund av lager fallerar? Ärligt
Hmm, ja det går ju inte fram iaf , men bak kan det ju ske. Mitt vänstra bakre på V50n började morra högt direkt, inget smygande som var fallet fram .Lät så illa att jag inte vågade köra
dieselputte skrev:
vjohnj skrev:Hur tappar man ett hjul pågrund av lager fallerar? Ärligt
Hmm, ja det går ju inte fram iaf , men bak kan det ju ske. Mitt vänstra bakre på V50n började morra högt direkt, inget smygande som var fallet fram .Lät så illa att jag inte vågade köra
Så oken och allt sitter enbart med hjullager
Här var ju den gamla tråden.. Okej, drivaxel och bromsok bör väl hålla kvar hjulet någorlunda där det ska vara.. :-D Kommer jag att köpa BTs lager? Haha nej.. Särskilt när man kan få OEM (med 25k-50k livslängd) till närapå samma pris hos trodo.
viewtopic.php?f=19&t=18952
Sök lite på biltema och hjullager här så hittar man rätt många rapporter om livslängd som är slut någonstans från 200-400-1000 mil.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
vjohnj skrev: lör 22 apr 2023, 23:31 För att hjul skall ramla av behöver massor av saker havererade samtidigt eller i hög fart.
Jag tror inte ni förstår poängen. Hjullager FÅR INTE dela sig! Sånt är faktiskt livsfarligt. Lägg på några kronor och köp OEM
En delat lager räcker utmärkt för att tappa kontrollen i motorvägsfart. Okej en del människor har uppenbarligen ingen självbevarelsedrift men här utsätter man även andra för livsfara.
Nu drog faktiskt Biltema tillbaka lagret i fråga men sådant skräp ska inte komma ut på marknaden.. Vissa delar i en bil är direkt säkerhetskritiska.

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]