Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boozer
Hej,

Är i tankarna på att köpa en v90 om en tid och har några frågor.
Om jag vill ha Pilot Assist Gen 3, vilket MY gäller?
Vad behöver jag tänka på för slitdelar, och vid vilka miltal?
Vad kostar service/år?
Vad ligger faktiskt förbrukning på i stadskörning/blandad för en d3/d4/b4?
Vad annat behöver jag tänka på?
PA3 kom senare (late) my20 till V90
Kamrembyte senast 15000 mil
Teckna serviceavtal typ 500:- kr för 2000 mil om året, eller 700:-kr för 3000 mil om året .
Köp en bensinare för korta körningar i stadstrafik. Med diesel hamnar du på 1l/mil
Ingenting nytt som inte avhandlats här - gå igenom diskussionstrådarna! Typ viewtopic.php?t=174027
av JV90
Hej, kan försöka ge lite svar här eftersom jag för inte så länge sedan köpte en V90 D4 AWD 2019 som i skrivandes stund har gått knappt 5900 mil. Ligger runt 1,1 l/mil i stadstrafik med dubbade Nokkian vinterdäck, lägre nu när jag bytt till sommardäck men kört för lite för att ge ett svar på förbrukningen med sommardäck. Mina senaste bilar är en framhjulsdriven V60 (2019) och fyrhjulsdriven Passat 2.0 Tdi 190 (2019), har gjort relativt många mil i BMW 20d och 20i samt Mercedes 220d, och jag upplever att Volvo är rätt törstiga jämfört med andra märken (ursäkta om jag svär i kyrkan).

Service ska jag in på i veckan (totalt 8691 kr, spec nedan). Gissar att man kan komma undan väldigt mycket billigare men väljer bekvämligheten i att serva hos Volvo Cars som är väldigt enkla och bra att ha och göra med än att jaga runt billigare priser. Borde kanske undersöka serviceavtal…
Underhållsservice 4954kr
Bränslefilter 1568kr
Luftfilter motor 774kr
Bromsvätskebyte 1395kr (Bromsvätskebyte rekommenderas vartannat år enligt serviceplan)
Hjulmätning/justering 1395kr

Anledningen till att det blev V90 för mig, kollade 5-serie, E-klass och A6 också, var att jag hittade en bra prissatt bil och jag upplever att jag fick mer bil för mindre pengar än om jag hade gått på tex en 520d. Försäkringen är billig och bilen är säker (två små barn). Trivs bra med Volvo som märke också och tycker att den är snygg i rätt utförande. Jämfört med passaten sväljer den mindre packning men helvete vad mycket tystare och behagligare den är att köra.

Hoppas det är till någon hjälp, tror inte du blir missnöjd. Det är en jättebra bil!
av boozer
HitTheRoadJack skrev:PA3 kom senare (late) my20 till V90
Kamrembyte senast 15000 mil
Teckna serviceavtal typ 500:- kr för 2000 mil om året, eller 700:-kr för 3000 mil om året .
Köp en bensinare för korta körningar i stadstrafik. Med diesel hamnar du på 1l/mil
Ingenting nytt som inte avhandlats här - gå igenom diskussionstrådarna! Typ viewtopic.php?t=174027
Tack! Ska gå igenom den tråden. Bra idé med serviceavtal!
Så det är alltså late MY20 -> som gäller för PA3. Testade funktionen i en XC60 och blev direkt kär.
bem skrev:Kanske du kan snappa upp nåt av värde för dig i denna tråd här på jagrullar.se om en kille som önska köpa en V90 och gjorde det:
viewtopic.php?f=79&t=172430&start=110
Tack för tipset, ska gå igenom den tråden också!
JV90 skrev:Hej, kan försöka ge lite svar här eftersom jag för inte så länge sedan köpte en V90 D4 AWD 2019 som i skrivandes stund har gått knappt 5900 mil. Ligger runt 1,1 l/mil i stadstrafik med dubbade Nokkian vinterdäck, lägre nu när jag bytt till sommardäck men kört för lite för att ge ett svar på förbrukningen med sommardäck. Mina senaste bilar är en framhjulsdriven V60 (2019) och fyrhjulsdriven Passat 2.0 Tdi 190 (2019), har gjort relativt många mil i BMW 20d och 20i samt Mercedes 220d, och jag upplever att Volvo är rätt törstiga jämfört med andra märken (ursäkta om jag svär i kyrkan).

Service ska jag in på i veckan (totalt 8691 kr, spec nedan). Gissar att man kan komma undan väldigt mycket billigare men väljer bekvämligheten i att serva hos Volvo Cars som är väldigt enkla och bra att ha och göra med än att jaga runt billigare priser. Borde kanske undersöka serviceavtal…
Underhållsservice 4954kr
Bränslefilter 1568kr
Luftfilter motor 774kr
Bromsvätskebyte 1395kr (Bromsvätskebyte rekommenderas vartannat år enligt serviceplan)
Hjulmätning/justering 1395kr

Anledningen till att det blev V90 för mig, kollade 5-serie, E-klass och A6 också, var att jag hittade en bra prissatt bil och jag upplever att jag fick mer bil för mindre pengar än om jag hade gått på tex en 520d. Försäkringen är billig och bilen är säker (två små barn). Trivs bra med Volvo som märke också och tycker att den är snygg i rätt utförande. Jämfört med passaten sväljer den mindre packning men helvete vad mycket tystare och behagligare den är att köra.

Hoppas det är till någon hjälp, tror inte du blir missnöjd. Det är en jättebra bil!
Tack för utförligt svar! Spännande att Passat har större bagageutrymme trots kortare bil.
Användarvisningsbild
av sewen
boozer skrev:
SundanceKid skrev:Vad innehåller PA3 som inte PA2 innehåller?
PA3 är kopplad till navigationen och kan justera hastighet i förhållande till kurvor och lite sådant.
Och det är en hårdvarugrej? Inget som kan uppdateras med mjukvara?
Jaha men jag har inte märkt skillnad alls. Har haft 2st PA3 oich 1st PA2.

boozer skrev: lör 22 apr 2023, 19:28
SundanceKid skrev:Vad innehåller PA3 som inte PA2 innehåller?
PA3 är kopplad till navigationen och kan justera hastighet i förhållande till kurvor och lite sådant.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]